Online banenmarkt #jouwbaan

Steeds meer werkgevers zetten social media in om personeel te werven. Dat blijkt uit onderzoek van UWV onder bedrijven die in 2015 vacatures hebben geplaatst. Bijna 1 op de 5 bedrijven zet social media in; in 2013 was dat nog minder dan 1 op de 10. Om bij deze ontwikkeling aan te sluiten, hebben Twitter, UWV en Monsterboard op donderdag 19 mei 2016 de tweede Twitter‑banendag georganiseerd. Via #jouwbaan werden vacatures gedeeld door werkgevers en konden werkzoekenden zich profileren.

Nieuw dit jaar was het streven van UWV om werkzoekenden en werkgevers een handje te helpen om daadwerkelijk een match te maken. Dat gebeurde in de vorm van een tweet aan de betreffende werkgever en werkzoekende met de hashtag #MatchAlert. Met deze actie heeft UWV op de banendag 65 keer contact gelegd tussen een werkgever en een werkzoekende.

De actie #jouwbaan zorgde voor veel media‑aandacht en veel positieve reacties op Twitter.