Online dienstverlening voor werkzoekenden 2017

Ook al bieden we steeds meer mensen met een WW‑uitkering persoonlijke dienstverlening aan, primair bieden we iedereen die een uitkering bij UWV aanvraagt en andere werkzoekenden onze online dienstverlening op werk.nl aan. De meeste werkzoekenden (94%) vroegen in de eerste 4 maanden van 2017 online hun WW‑uitkering aan. Ook kunnen veel WW’ers met behulp van onze online dienstverlening op eigen kracht werk vinden. Zij hebben een persoonlijke, met DigiD beveiligde Werkmap op werk.nl. Elke werkzoekende (ook bijstandsgerechtigden en niet‑uitkeringsgerechtigden) kan via de Werkmap zijn cv publiceren, vacatures zoeken, e‑learnings en webinars volgen en informatie en adviezen opzoeken. Klanten geven via de Werkmap hun sollicitatieactiviteiten door aan de adviseur werk en omgekeerd geven wij in de Werkmap tips en adviezen over solliciteren en werk zoeken. Verder is op werk.nl informatie beschikbaar over evenementen die mogelijk interessant zijn voor werkzoekenden.

We blijven de functionaliteit en het gebruiksgemak van werk.nl verbeteren. Om de kwaliteit van cv’s en het zoekgedrag van de klant verder te verbeteren, gebruiken we de online cv‑kaart en de beroepenkaart. Deze kaarten geven aan wat er goed is en wat er beter kan in het cv. Verder informeren we de werkzoekende over alternatieve zoekmogelijkheden en andere, wellicht meer kansrijke, beroepen.

In de eerste 4 maanden van 2017 hebben we via het gesprek dat WW’ers hebben met hun adviseur werk 25.000 cv‑kaarten uitgereikt. Daarnaast hebben werkzoekenden 15.000 keer zelf via werk.nl de cv‑kaart opgevraagd.

Eind april 2017 hadden 277.000 WW’ers met sollicitatieplicht een cv op werk.nl geplaatst. Dat was 84% van het totale aantal WW’ers. De met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) afgesproken norm van 75% is daarmee ruim gehaald.