Oplossingen voor boventallig verklaarde medewerkers 2017

Eigen bedrijf begonnen

Ontslagen

Overige oorzaken zoals pensioen

Totaal aantal nog boventallige medewerkers ultimo periode

2.443

Detachering intern

1.167

Detachering extern

Nog op zoek naar werk

1.142

We sturen al een aantal jaren proactief op mobiliteit van onze medewerkers. We stimuleren hen om arbeidsfit te zijn voor nieuwe functies binnen en buiten UWV; op nieuwe (tijdelijke) functies plaatsen we bij voorkeur medewerkers die boventallig zijn of dreigen te worden. In de eerste 8 maanden van 2017 zijn 29 medewerkers boventallig geworden. Dit is aanzienlijk minder dan in dezelfde periode van 2016 (178).

De 6 regionale UWV‑loopbaancentra ondersteunen boventallige medewerkers actief bij het zoeken naar nieuw werk. Daarbij borgen ze de plaatsing van boventalligen op vacante, passende functies binnen UWV. De loopbaancentra richten zich met een projectmatige aanpak inmiddels volledig op het vinden van oplossingen voor boventallige medewerkers. Dankzij extra trainingen, gesprekken en voordrachten, en/of de toepassing van de remplaçantenregeling hebben in de eerste 8 maanden 155 collega’s een nieuwe uitdaging gevonden, meer dan in de eerste 8 maanden van 2016. Bij de remplaçantenregeling kunnen medewerkers van 60 tot 63,5 jaar op vrijwillige basis plaatsmaken voor een boventallige collega van 50 jaar of ouder. De vertrekkende medewerker – de remplaçant – gaat dan met vervroegd pensioen, met een aanvullende uitkering. We zijn gestart met het aanbieden van een financieel adviesgesprek voor medewerkers van 60 jaar en ouder. Hiervan hebben al bijna 40 medewerkers gebruikgemaakt.