Online dienstverlening voor werkzoekenden 2017

Ook al bieden we steeds meer mensen met een WW‑uitkering persoonlijke dienstverlening aan, primair krijgt iedereen die een uitkering bij UWV aanvraagt onze online dienstverlening op werk.nl. De meeste werkzoekenden (95%) vroegen in de eerste 8 maanden van 2017 online hun WW‑uitkering aan. Ook kunnen veel WW’ers met behulp van onze online dienstverlening op eigen kracht werk vinden. Zij hebben een persoonlijke, met DigiD beveiligde Werkmap op werk.nl. Elke werkzoekende kan via de Werkmap zijn cv publiceren, vacatures zoeken, e‑learnings en webinars volgen en informatie en adviezen opzoeken. Ook bijstandsgerechtigden en niet‑uitkeringsgerechtigden kunnen gebruikmaken van onze online dienstverlening.

We hebben enkele nieuwe webinars ontwikkeld, zoals een webinar voor mensen die lang niet hebben gesolliciteerd en een webinar voor mensen die al meer bekend zijn met LinkedIn. Sinds eind juli zijn alle webinars gemakkelijk vindbaar op werk.nl. In de Werkhoek op werk.nl zijn allerlei tips en adviezen te vinden over het zoeken naar werk. Bijvoorbeeld hoe je het beste kunt solliciteren en waar de beste kansen liggen op de arbeidsmarkt. Ook helpt de Werkhoek werkzoekenden om te ontdekken waar ze goed in zijn en wat voor soort werk ze eigenlijk zoeken.

Om de kwaliteit van cv’s en het zoekgedrag van de klant verder te verbeteren, gebruiken we de online cv‑kaart en de beroepenkaart. Deze kaarten geven aan wat er goed is en wat er beter kan in het cv. Verder informeren we de werkzoekende over alternatieve zoekmogelijkheden en andere, wellicht meer kansrijke, beroepen. In de eerste 8 maanden van 2017 hebben we via het gesprek dat WW’ers hebben met hun adviseur werk 50.000 cv‑kaarten uitgereikt. Daarnaast hebben werkzoekenden 29.000 keer zelf via werk.nl de cv‑kaart opgevraagd.

Eind augustus 2017 hadden 249.000 WW’ers met sollicitatieplicht een cv op werk.nl geplaatst. Dat was 84% van het totale aantal WW’ers. De met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) afgesproken norm van 75% is daarmee ruim gehaald.