Ondersteuning bij nabetalingen 2017

Als UWV nabetalingen doet aan uitkeringsgerechtigden, kan dit fiscale gevolgen hebben voor de klant. Daar staan zowel de klant als de medewerkers van UWV lang niet altijd bij stil. Nadat we in een aantal districten een bewustwordingsworkshop hadden georganiseerd, is de afgelopen 2 jaar in samenwerking met de Belastingdienst een pilot gehouden waarin UWV‑medewerkers bij grote nabetalingen contact opnamen met de klant. Deze werd niet alleen op de hoogte gesteld van de nabetaling, maar ook gewezen op de eventuele fiscale gevolgen. Daarnaast werd gevraagd of de Belastingdienst contact met de klant mocht opnemen om deze te adviseren. Alle klanten uit de pilot waren tevreden over deze werkwijze.

Sinds half juni 2017 nemen we, als een klant met een arbeidsongeschiktheidsuitkering een nabetaling van € 5.000 of meer krijgt, altijd contact op met de klant en met de Belastingdienst. Om het proces definitief te maken hebben we in het uitkeringssysteem Resa/Fasa een signaalfunctie gebouwd, een formulier ontwikkeld en een uploadmogelijkheid gecreëerd, en heeft de Belastingdienst een speciaal team in het leven geroepen om deze contacten af te handelen.