Relatie met samenwerkingspartners
We werken op allerlei gebieden intensief samen met partners in de SUWI‑keten en in het sociale domein.
Samenwerking in de arbeidsmarktregio’s
We zijn ervan overtuigd dat we samen met onze partners in de arbeidsmarktregio’s een belangrijke bijdrage kunnen leveren om de krapte op de arbeidsmarkt te verminderen. Half september 2021 zijn 35 regionale mobiliteitsteams gestart die mensen die door de coronacrisis hun baan kwijtraakten zo veel mogelijk van werk naar werk begeleiden. Sinds 1 juni 2022 kunnen ook mensen die vóór 12 maart 2020 (het begin van de coronacrisis) werkloos zijn geworden gebruikmaken van de dienstverlening van de regionale mobiliteitsteams. In de teams werken gemeenten, sociale partners en UWV nauw samen met uitzendbureaus, SBB, onderwijsorganisaties, Werkgeversservicepunten en Leerwerkloketten. Deze partijen kunnen voor alle werkzoekenden die zich bij hen melden hun eigen dienstverlening inzetten en ook gebruikmaken van elkaars dienstverlening.
We hebben de ambitie om de gezamenlijke dienstverlening met regionale partners te continueren en te verbreden. Wat ons voor ogen staat is een structurele situatie waarin álle werkzoekenden, werknemers en werkgevers bij één herkenbaar publiek loket terechtkunnen met al hun vragen over werk, inkomen, loopbaanontwikkeling, scholing en voorzieningen. Daarom hebben we, vooruitlopend op landelijke besluitvorming door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) over structurele doorontwikkeling van de dienstverlening van de regionale mobiliteitsteams, een concept voor regionale Werkcentra ontwikkeld. Inmiddels zijn er zeven regionale Werkcentra. In een Werkcentrum werken UWV en gemeenten onder één dak samen met meerdere partners. Bij voorkeur met regionale Werkgeversservicepunten, Leerwerkloketten, onderwijsinstellingen, sociale partners en ook private partijen. Het doel is om burgers over de volle breedte laagdrempelig dienstverlening te bieden. Op 11 oktober 2022 heeft de minister van SZW de Tweede Kamer met de brief Uitgangspunten voor de uitbreiding van de arbeidsmarktinfrastructuur geïnformeerd over de plannen van het kabinet om uiterlijk 1 januari 2025 een arbeidsmarktinfrastructuur in te richten waarin niemand verdwaalt en iedereen tijdig toegang krijgt tot passende ondersteuning als dat nodig is. In december 2022 is de wijzigingsregeling van de Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID‑19 gepubliceerd. Hiermee wordt de huidige tijdelijke aanpak van de regionale mobiliteitsteams in 2023 en 2024 verlengd, ter overbrugging van de periode die nodig is om de ambities van het kabinet te realiseren.
Landelijke samenwerking arbeidsmarktdashboards
Om structureel actuele regionale arbeidsmarktinformatie beschikbaar te kunnen stellen aan gemeenten en andere samenwerkingspartners in de arbeidsmarktregio’s, hebben we in het door het ministerie van SZW gefinancierde project Arbeidsmarktdashboard succesvol samengewerkt met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), de Programmaraad en SBB. In de periode 2020–2022 hebben we samen tien dashboards ontwikkeld. Deze staan op een speciaal voor dat doel ontwikkeld arbeidsmarktinformatieportaal dat goed wordt bezocht en gewaardeerd.
Een van de dashboards, het skillsdashboard (zie de introtekst van paragraaf Intensivering werkzoekendendienstverlening), is gebaseerd op een eerste versie van de skillsontologie CompetentNL, een publieke en nationale skillstaal voor Nederland. UWV, SBB, TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werken in opdracht van de ministeries van SZW en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in het programma Vaardig met vaardigheden samen aan CompetentNL. UWV zal CompetentNL vanaf begin 2025 via een apart portaal als open data beschikbaar stellen.
Uitwisseling van beschikbare gegevens
De loonaangifteketen is de financiële en gegevensaorta van Nederland. Door hergebruik van geregistreerde gegevens bespaart de overheid op uitvoeringskosten, worden de administratieve lasten voor werkgevers verlaagd en ondervinden burgers meer gemak. UWV, de Belastingdienst en het CBS willen de loonaangifteketen van Nederland steeds robuuster maken. Er zijn twee belangrijke initiatieven. Ten eerste versneld digitaal terugkoppelen, waardoor werkgevers eerder worden gewezen op verkeerde gegevens in hun aangifte. Doordat deze gegevens dan ook sneller worden hersteld, verbetert de kwaliteit van de gegevens in onze polisadministratie. Hierdoor neemt ook de kwaliteit toe van de UWV‑leveringen aan gegevensafnemers en verbetert de dienstverlening van deze afnemers. Het tweede initiatief is om onder andere pensioenfondsen op de loonaangifteketen aan te sluiten, waardoor deze niet langer apart gegevens van werknemers bij hun werkgevers hoeven op te vragen.
Verder werken we met gemeenten samen om cliënten met schulden over te dragen aan gemeentelijke schuldhulpinstanties. We leveren hiervoor, als de cliënt met schulden dit wil, een aantal contactgegevens van die cliënt (zie ook paragraaf Meer menselijke maat en maatwerk, onder het kopje Hulp bij geldzorgen).
Informatievoorziening
Sinds eind juni 2022 geeft de nieuwe Informatiebeleidsvisie van het ministerie van SZW richting aan de samenwerking tussen het ministerie, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en UWV op het gebied van informatievoorziening binnen het SZW‑domein. Deze nieuwe visie haakt in op de thema’s uit de I‑strategie van het Rijk.
Sociaal-medische beoordelingen
Samen met het ministerie van SZW en de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde (NVVG) hebben we het afgelopen jaar samengewerkt om maatregelen te formuleren die verlichting kunnen brengen voor de mismatch tussen de vraag naar sociaal‑medische dienstverlening en de daarvoor beschikbare capaciteit. Deze maatregelen worden inmiddels geïmplementeerd. Omdat we het belangrijk vinden dat deze maatregelen in lijn zijn met de vanuit de beroepsvereniging gewenste professionele kaders, hebben we de NVVG zo veel mogelijk betrokken bij de ideevorming en besluitvorming. Daarnaast hebben we periodiek overlegd met de beroepsverenigingen voor arbeidsdeskundigen, verpleegkundigen en bedrijfsartsen om ook vanuit hun perspectieven te horen hoe eventuele maatregelen passen. Verder hebben we gesprekken gevoerd met het Verbond van Verzekeraars en met private verzekeraars om te onderzoeken waar we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen versterken.
Overheidsbrede Maatwerkplaats
Wanneer onze Maatwerkplaatsen een oplossing proberen te vinden voor organisatieoverstijgende problematiek, zoeken ze de samenwerking op met andere publieke dienstverleners. Daarom neemt UVW actief deel aan de overheidsbrede Maatwerkplaats. Hieraan zijn, naast UWV, veel landelijke ketenpartners verbonden.
Pilot Overheidsloket Amsterdam
Sinds december 2022 neemt UWV samen met verschillende andere uitvoeringsorganisaties deel aan de pilot Overheidsloket Amsterdam. Wij doen dit via het nummer van de UWV‑ketentelefoon, dat medewerkers van de gemeente Amsterdam kunnen bellen als ze een rol voor UWV zien om een burger verder te helpen.