Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Sociaal‑medische beoordeling WIA

De Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) heeft als doel cliënten hun resterende verdiencapaciteit zoveel mogelijk te laten benutten. Onze verzekeringsartsen beoordelen voor iedereen die na twee jaar ziekte een arbeidsongeschiktheidsuitkering aanvraagt zijn of haar belastbaarheid. Dit geldt overigens niet als de aanvraag van 1 september 2025 of later is, de aanvrager op dat moment 60 jaar of ouder is én die, samen met zijn werkgever, aangeeft de vereenvoudigde beoordeling te willen: de zogenoemde 60‑plusregeling die van kracht is van 1 september 2025 tot 1 september 2027. Op basis van die mogelijkheden stelt de arbeidsdeskundige vast wat de restverdiencapaciteit is. Dit bepaalt het recht op en de hoogte van de gevraagde uitkering.

Tabel Uitkomst WIA-claimbeoordelingen

 

Eerste acht maanden 2025

Eerste acht maanden 2024

Ontvangen aanvragen*

62.300

60.800

   

Toegekende aanvragen

32.500

33.200

WGA deels arbeidsongeschikt

7.700

7.400

WGA volledig arbeidsongeschikt

13.700

15.300

IVA

11.100

10.500

   

Vereenvoudigde 60-plusbeoordeling**

1.100

7.400

   

Afgewezen aanvragen

15.600

17.200

waarvan eerder ingetrokken*

1.800

1.600

   

Afgehandelde aanvragen*

49.200

57.800

  • *Een deel van de ingediende aanvragen wordt ingetrokken, bijvoorbeeld omdat de cliënt voordat de claimbeoordeling plaatsvindt is hersteld, de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, is overleden of omdat UWV aan de cliënt een sanctie heeft opgelegd. Die tellen in deze tabel mee als afgewezen en afgehandelde aanvragen.
  • **Dit aantal is in de eerste acht maanden van 2025 veel lager dan in dezelfde periode in 2024 door het tijdelijk stopzetten in 2025 van de 60‑plusmaatregel.

In de eerste acht maanden van 2025 hebben we 15,0% minder WIA‑aanvragen afgehandeld dan in de eerste acht maanden van 2024, 49.200 tegenover 57.800. We kenden 32.500 WIA‑aanvragen toe en wezen er 15.600 af. Van 1.800 aanvragen is de behandeling tussentijds gestaakt omdat de aanvrager volledig is hersteld, inmiddels is gepensioneerd of overleden, twee keer niet op het spreekuur is verschenen of inmiddels gedetineerd is. Daarnaast voerden we 1.100 60-plusbeoordelingen uit.

De verantwoordelijkheid voor de begeleiding van zieke werknemers met een vast dienstverband ligt de eerste twee ziektejaren bij de werkgevers; UWV ziet zieke werknemers in de regel pas bij de WIA‑aanvraag. Tijdens de ziekteperiode is de werkgever verplicht re‑integratie‑inspanningen te leveren om de zieke werknemer te begeleiden naar passend werk binnen of buiten zijn bedrijf. De werknemer is verplicht daaraan mee te werken. Zowel de werkgever als de werknemer kunnen UWV tussentijds om een deskundigenoordeel vragen als ze van mening zijn dat de ander zich onvoldoende inspant, of twijfels hebben over de geschiktheid om te werken of de passendheid van het aangeboden werk. In de eerste acht maanden van 2025 hebben we 44,0% minder van dergelijke deskundigenoordelen uitgevoerd dan in de eerste acht maanden van 2024: bijna 1.200 tegenover bijna 2.100.