Transparantie
Als publieke dienstverlener dragen wij bij aan het vertrouwen dat mensen in de overheid hebben. We laten graag zien wat goed gaat en zijn ook open over zaken die beter kunnen. Transparantie betekent voor ons dat mensen kunnen volgen wat er binnen onze organisatie gebeurt. Zo blijven we verantwoord bezig en toegankelijk voor iedereen.
We publiceren niet alleen documenten zoals voorgeschreven door de Wet open overheid (Woo), maar maken ook proactief interne documenten openbaar, zoals verslagen en vergaderstukken van de raad van bestuur. Verzoeken om andere documenten pakken we in overeenstemming met de Woo op. In 2024 hebben we aanzienlijk meer (148 tegenover 107 in 2023) en omvangrijkere Woo‑verzoeken ontvangen dan in 2023. De omvangrijke Woo‑verzoeken hadden onder andere betrekking op de kwaliteit van de WIA, WW en Wajong (zie paragraaf Inkomenszekerheid bieden onder het kopje Juistheid). Bij 75% van de Woo‑verzoeken hebben we antwoord gegeven binnen de wettelijke termijn van vier weken of – indien verlengd – binnen zes weken of, als er andere afspraken met de verzoeker zijn gemaakt, binnen de afgesproken termijn.
Ook richting de pers zijn wij zo open en transparant mogelijk. Wij communiceren actief over de dienstverlening van UWV en communiceren proactief over zaken die niet goed gaan. Wij vinden dat dit hoort bij een organisatie die een belangrijke rol speelt in de Nederlandse samenleving. Wij hebben verantwoording af te leggen aan Nederland. UWV is een organisatie die midden in de samenleving staat en daarom ook weet waar wetgeving kan knellen en hoe mensen beter geholpen kunnen worden. Daarom praten wij ook actief met stakeholders en de politiek over vereenvoudiging van en verbetering in wetgeving en hoe de dienstverlening verbeterd kan worden.