Kwalitatieve prestatie‑indicatoren
We verantwoorden ons ook over hoe cliënten en werkgevers de kwaliteit van onze dienstverlening ervaren. Die beleving meten we met de Menselijke Maat Monitor. We gebruiken de uitkomsten om onze dienstverlening waar nodig verder aan te passen.
De tweede meting van 2025 start in september. Over de uitkomsten daarvan rapporteren we in het jaarverslag 2025. We toetsen permanent hoe de uitgangspunten van ons dienstverleningsconcept worden ervaren.
Om dienstverlening te kunnen bieden met meer oog voor de menselijke maat is het essentieel dat we onze medewerkers daarbij ondersteunen, dat we er samen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voor zorgen dat wetten en regelingen eenvoudiger worden en dat de beslissingen die we nemen moreel juist, rechtmatig en toereikend zijn. We hebben met het ministerie van afgesproken dat we verantwoording afleggen over hoe we daar invulling aan geven.
Tabel Overige kwalitatieve prestatie‑indicatoren
Resultaatgebied | Indicator | Realisatie eerste acht maanden 2025 |
Ethische beraadslaging | Burgers en bedrijven ervaren dat wij bij beslissingen die impact op hen hebben een juiste ethische beraadslaging toepassen. Hierbij gaat het erom of de beslissing moreel juist, rechtmatig en toereikend is. | Zie paragraaf Versterken van capaciteit en vakmanschap. |
Trotse en vitale UWV‑medewerkers | UWV ondersteunt zijn medewerkers in hun vakmanschap en zorgt ervoor dat zij kunnen handelen met respect, openheid, eigen verantwoordelijkheid en professionaliteit. | Zie paragraaf Versterken van capaciteit en vakmanschap. |
UWV ondersteunt zijn medewerkers om trots en vitaal hun werk te kunnen doen en om hun werkplezier te vergroten. | Zie paragraaf Versterken van capaciteit en vakmanschap. | |
Vereenvoudiging wet- en regelgeving | UWV en SZW werken in 2025 samen aan minimaal 3 wetsvereenvoudigingen. | Zie paragraaf We kunnen het niet alleen. |