Voorzieningen en re-integratiediensten
We vinden het belangrijk dat mensen met een beperking met werk aan de samenleving kunnen deelnemen en aan het werk kunnen blijven. We ondersteunen hen met voorzieningen en re‑integratiedienstverlening.
We verlenen werkvoorzieningen aan werknemers en werkgevers, onderwijsvoorzieningen aan mensen met een beperking en tolkvoorzieningen voor op het werk, in het onderwijs en in het dagelijkse leven. De inzet van voorzieningen zorgt ervoor dat voor mensen met een beperking drempels worden weggenomen, waardoor zij net als ieder ander kunnen deelnemen aan werk en onderwijs. Dit draagt bij aan hun zelfstandigheid en welzijn, en sluit aan bij het VN‑verdrag inzake de rechten van personen met een handicap.
Inzet van voorzieningen
We verstrekken hulpmiddelen die ervoor zorgen dat mensen met een beperking hun werk goed kunnen (blijven) doen, onderwijs kunnen volgen of goed kunnen functioneren in hun dagelijks leven. UWV verstrekt de voorzieningen voor werk en onderwijs. Het kan gaan om meeneembare voorzieningen (zoals een brailleleesregel of een aangepast bureau), vervoersvoorzieningen (zoals de aanpassing van een auto) en intermediaire voorzieningen (zoals een gebarentolk of een voorleeshulp). Sinds 1 januari 2024 kunnen ook mensen met een visuele beperking die onder de Participatiewet vallen een werkvoorziening bij ons aanvragen; daarnaast kunnen gemeenten hiervoor een aanvraag doen namens inwoners. Het gaat daarbij tot nu toe nog om beperkte aantallen. Verder verstrekken we tolkvoorzieningen voor werk, onderwijs en het dagelijks leven. Hiermee is UWV het centrale loket voor mensen met een auditieve beperking en organisaties die tolkuren aanvragen. In de eerste acht maanden van 2025 is 96% van de aanvragen voor voorzieningen tijdig – binnen acht weken – afgehandeld. Dat is boven de met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) afgesproken norm van 90%.
De meeste werkvoorzieningen verstrekken we aan individuele werknemers, maar we verstrekken ook voorzieningen aan werkgevers. Daarmee kunnen ze arbeidsplekken geschikt maken voor mensen met een beperking of voor adequate begeleiding zorgen. In de eerste acht maanden van 2025 hebben we iets minder werkvoorzieningen toegekend dan in de eerste acht maanden van 2024.
Op basis van het in oktober 2023 verschenen onderzoek Jobcoaching onder de loep hebben we verschillende wijzigingen doorgevoerd om het instrument jobcoaching te moderniseren. De belangrijkste beleidswijzigingen, die per 1 januari 2025 zijn ingegaan, zijn dat jobcoaching kan worden ingezet bij kleinere contracten en dat bij een naderend baaneinde de jobcoach de werknemer mag begeleiden naar ander werk. Zo wil UWV meer mensen aan het werk krijgen en houden. Tegelijkertijd hebben we onze interne en externe communicatie over de mogelijkheid om jobcoaching in te zetten, uitgebreid. Tot slot is een deel van de formulierenstroom vereenvoudigd, net als het taalgebruik in de formulieren. UWV werkt continu aan het eenvoudiger maken van processen. Die wijzigingen hebben nog niet tot een toename van de inzet van jobcoaching geleid Daarnaast hebben we in het jaarverslag 2024 aangekondigd te onderzoeken of UWV en gemeenten hun aanpak van jobcoaching beter op elkaar kunnen afstemmen. Uit dit onderzoek blijkt dat zo’n afstemming binnen het huidige, decentrale systeem een andere werkwijze vraagt. UWV volgt daarom nauwlettend de voorbereidingen voor de wijziging van de Participatiewet, waarin ook de harmonisatie van voorzieningen aan bod komt. In de knelpuntenbrief 2025 heeft UWV daarnaast gepleit voor één duidelijk en geharmoniseerd werkvoorzieningenaanbod.
De daling van het aantal toekenningen voor loondispensaties zet zich voort. Dit komt door de daling in de Wajong‑instroom en doordat we de loondispensatie steeds vaker voor een langere periode (maximaal vijf jaar) inzetten. Bij de intermediaire voorzieningen is het toegekende aantal hoger dan in de eerste acht maanden van 2024. We verwachten echter dat we over geheel 2025 op een zelfde aantal als in 2024 zullen uitkomen (circa 4.000). We hebben er hierbij rekening mee gehouden dat het verlengen van de voorziening aan het eind van het jaar gebeurt.
Tabel Aantal ingezette werkvoorzieningen naar soort
Eerste acht maanden 2025 | Eerste acht maanden 2024 | |
Werknemersvoorzieningen* | 17.260 | 17.179 |
Intermediaire voorzieningen | 1.251 | 785 |
Externe jobcoach | 8.710 | 9.408 |
Meeneembare voorzieningen | 4.241 | 4.167 |
Starterskrediet | 6 | 4 |
Vervoersvoorzieningen | 3.052 | 2.815 |
Werkgeversvoorzieningen | 5.063 | 5.509 |
Interne jobcoach | 979 | 879 |
Loondispensatie | 3.999 | 4.533 |
Overige werkgeversvoorzieningen | 85 | 97 |
Totaal | 22.323 | 22.688 |
- * Inclusief voorzieningen voor zelfstandigen en werkzoekenden.
De uitgaven voor werkvoorzieningen zijn in de eerste acht maanden van 2025 vrijwel gelijk aan de eerste acht maanden van 2024. Per voorziening zijn er echter wel verschillen. Ondanks de indexatie van de tarieven namen de kosten bij externe jobcoaching door een daling van het aantal trajecten af. Bij de interne jobcoaching zien we naast de indexering ook een toename van het toegekende aantal voorzieningen. Bij de meeneembare voorzieningen is er een stijging van de kosten die vooral wordt veroorzaakt door de inzet van communicatiehulpmiddelen zoals Speaksee en de brailleleesregel.
Tabel Uitgaven voor werkvoorzieningen
Bedragen x € 1 miljoen | Eerste acht maanden 2025 | Eerste acht maanden 2024 |
Externe jobcoach | 21,8 | 22,9 |
Interne jobcoach | 2,4 | 2,0 |
Intermediaire voorzieningen | 6,4 | 6,2 |
Meeneembare voorzieningen | 6,6 | 6,1 |
Vervoersvoorzieningen | 19,1 | 18,9 |
Overig (werkgever) | 0,9 | 0,5 |
Totaal | 57,2 | 56,6 |
In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) verstrekt UWV ook onderwijsvoorzieningen die ervoor zorgen dat mensen met een beperking onderwijs kunnen volgen. In de eerste acht maanden van 2025 hebben we vrijwel evenveel onderwijsvoorzieningen toegekend als in de eerste acht maanden van 2024.
Tabel Aantal ingezette onderwijsvoorzieningen
Eerste acht maanden 2025 | Eerste acht maanden 2024 | |
Intermediaire voorzieningen | 938 | 884 |
Meeneembare voorzieningen | 1.418 | 1.597 |
Vervoersvoorzieningen | 1.231 | 1.192 |
Totaal | 3.587 | 3.673 |
De uitgaven voor de onderwijsvoorzieningen waren in de eerste acht maanden van 2025 hoger dan in de eerste acht maanden van 2024. Dit komt door een stijging van enerzijds de tolktarieven en anderzijds van het aantal uren tolkinzet. Bij de meeneembare voorzieningen zijn de kosten lager dan in de eerste acht maanden van 2024. Bij vervoersvoorzieningen is er meer inzet van de meerkostenreferentieauto en de daarmee samenhangende verstrekte voorzieningen voor de aanpassingen van de auto.
Tabel Uitgaven voor onderwijsvoorzieningen
Bedragen x € 1 miljoen | Eerste acht maanden 2025 | Eerste acht maanden 2024 |
Intermediaire voorzieningen | 10,8 | 9,6 |
Meeneembare voorzieningen | 1,9 | 2,0 |
Vervoersvoorzieningen | 7,9 | 7,6 |
Totaal voor de cliënt | 20,6 | 19,2 |
Uitvoeringskosten | 1,7 | 1,6 |
Totaal | 22,3 | 20,8 |
Tolkvoorzieningen kunnen worden ingezet als werkvoorziening en als onderwijsvoorziening. UWV verzorgt daarnaast ook de tolkvoorzieningen voor in het dagelijks leven. In de eerste acht maanden van 2025 kenden we meer tolkvoorzieningen toe voor in het dagelijks leven dan in de eerste acht maanden van 2024. Dit komt vooral doordat we in 2025 het continueren van de toekenningen grotendeels hebben geautomatiseerd, waardoor dit sneller gaat dan in 2024.
Tabel Ingezette tolkvoorzieningen voor in het dagelijks leven
Eerste acht maanden 2025 | Eerste acht maanden 2024 | |
Tolkvoorzieningen verstrekt aan cliënten | 16.346 | 14.166 |
Tolkvoorzieningen verstrekt aan organisaties | 135 | 124 |
Totaal | 16.481 | 14.290 |
We hebben meer uitgegeven aan tolkvoorzieningen voor in het dagelijks leven dan in de eerste acht maanden van 2024. Dit komt vooral door een hoger aantal tolkuren en daarnaast een stijging van de kosten per getolkt uur.
Tabel Uitgaven voor tolkvoorzieningen voor in het dagelijks leven
Bedragen x € 1 miljoen | Eerste acht maanden 2025 | Eerste acht maanden 2024 |
Tolkvoorzieningen cliënten | 10,7 | 9,3 |
Tolkvoorzieningen organisaties | 1,7 | 1,5 |
Totaal tolkvoorzieningen | 12,4 | 10,8 |
Uitvoeringskosten | 0,9 | 0,9 |
Totaal | 13,3 | 11,7 |
Project Modernisering Elektronische Dienstverlening Taxivoorzieningen
UWV kan een taxivoorziening verstrekken aan mensen om op het werk te komen, waarvoor een eigen bijdrage wordt gevraagd. Het project Modernisering Elektronische Dienstverlening Taxivoorzieningen (MEDT) heeft als doelstelling om het innen van de eigen bijdrage eenvoudiger te maken, het inkoopproces te structureren en de afwikkeling van de eigen bijdrage vanuit UWV te organiseren en te factureren aan de cliënt. De inning van de eigen bijdrage verliep tot 2025 via de taxibedrijven.
Sinds begin 2025 int UWV die eigen bijdrage. In het voorjaar van 2025 bleek de hiervoor ontwikkelde tool niet goed te functioneren, waardoor de eigen bijdrage van slechts een beperkt aantal cliënten is geïnd. UWV haalt nu de achterstanden in; hierdoor krijgen cliënten tijdelijk hogere bedragen op hun factuur. Cliënten kunnen betalingsregelingen treffen en cliënten die voldoen aan bepaalde voorwaarden kunnen kwijtschelding krijgen.
Inzet van re‑integratiediensten
UWV koopt voor mensen met een Ziektewet‑ of arbeidsongeschiktheidsuitkering re‑integratiedienstverlening in. Dit is maatwerk waarbij voor elke cliënt kan worden gekozen uit een ruim palet van re‑integratie‑instrumenten variërend van activering, aanbodversterking (inclusief scholing) tot dienstverlening gericht op het verkrijgen van werk. Ook de inzet van een traject op basis van de methodiek Individuele plaatsing en steun (IPS) is mogelijk. Die trajecten zijn bedoeld voor uitkeringsgerechtigden met ernstige psychische aandoeningen (IPS_EPA). Daarnaast kopen we IPS‑trajecten in voor mensen met veelvoorkomende psychische stoornissen (common mental disorder oftewel IPS_CMD).
In het vierde kwartaal van 2024 heeft UWV het product Werkbehoud geïntroduceerd. Met deze dienst kunnen cliënten die in loondienst of als zelfstandige werken, kortdurend en intensief worden begeleid om uitval te voorkomen. Hiermee is het een instrument binnen de preventieve dienstverlening die UWV biedt.
In de eerste acht maanden van 2025 hebben we meer re‑integratiediensten ingekocht voor mensen met een Ziektewet‑ of arbeidsongeschiktheidsuitkering dan in dezelfde periode in 2024. Dit komt vooral door de intensivering van de dienstverlening voor Ziektewet‑cliënten. Daarnaast kunnen we sinds 1 januari 2025 re‑integratiedienstverlening inkopen voor WW‑cliënten met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. In de eerste acht maanden van 2025 zijn er 391 trajecten ingekocht voor deze cliënten. We verwachten in heel 2025 ongeveer 800 cliënten hiermee beter te kunnen ondersteunen.
Tabel Ingekochte re‑integratiediensten, inclusief IPS_EPA‑ en IPS_CMD‑trajecten
Eerste acht maanden 2025 | Eerste acht maanden 2024 | |
WAO | 156 | 169 |
Ziektewet | 8.540 | 7.147 |
oWajong/Wajong_2010 | 4.910 | 4.968 |
WIA | 9.025 | 8.242 |
WW (WIA en Ziektewet < 35%) | 2.635 | 1.759 |
Totaal | 25.266 | 22.285 |
In de eerste acht maanden van 2025 zijn meer re‑integratietrajecten en -diensten afgerond dan in de eerste acht maanden van 2024. Bij de dienstverlening met plaatsing als direct doel zijn relatief minder plaatsingen afgesloten met een baan, enerzijds doordat de resultaten vanuit de IPS‑dienstverlening in steeds grotere mate hierin worden meegenomen. Anderzijds zien we een sterke relatie met de vacatureontwikkeling en de afnemende spanning op de arbeidsmarkt. De dienstverlening voor het dichter bij de arbeidsmarkt brengen van de cliënt is vaker succesvol en scholingen worden vaker afgesloten met een diploma dan in de eerste acht maanden van 2024.
Tabel Resultaten ingekochte re‑integratiedienstverlening
Eerste acht maanden 2025 | Eerste acht maanden 2024 | |
Plaatsing als direct doel | 2.515 | 2.361 |
Afgesloten met baan | 1.193 | 1.245 |
Afgesloten zonder baan | 1.322 | 1.116 |
Dichter bij de arbeidsmarkt als direct doel | 19.300 | 17.648 |
Succesvol | 15.436 | 13.813 |
Niet-succesvol | 3.864 | 3.835 |
Afgesloten scholingen | 1.885 | 1.691 |
Afgesloten met diploma | 1.348 | 1.148 |
Afgesloten zonder diploma | 537 | 543 |
Totaal | 23.700 | 21.700 |
De totale uitgaven voor de inzet van re-integratiediensten bedroegen in de eerste acht maanden van 2025 € 84,9 miljoen, wat € 12,4 miljoen hoger is dan in de eerste acht maanden van 2024. Dit komt doordat er voor meer cliënten re‑integratiedienstverlening is ingekocht, die daarnaast veelal een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hadden en hierdoor een intensievere vorm van begeleiding nodig hadden. Ook stijgt de inzet van scholing, is er met Werkbehoud een nieuw product bijgekomen en wordt er nu ook re‑integratiedienstverlening ingekocht voor WW‑uitkeringsgerechtigden met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt.
Algemene maatregel van bestuur Tijdelijk besluit experiment bredere inzet re‑integratie‑instrumenten
Met de inwerkingtreding van het experiment Bredere inzet re‑integratie‑instrumenten per 22 april 2023 is het voor UWV wettelijk mogelijk geworden om het volledige pakket aan re‑integratieondersteuning te bieden aan cliënten voor wie geldt dat zij duurzaam geen arbeidsvermogen (DGA) hebben. Het gaat hier om cliënten met een WIA/IVA‑uitkering (Inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten) en cliënten met een DGA‑uitkering op grond van de oude Wajong, de Wajong_2010 of de Wajong_2015. Het experiment loopt tot 22 april 2028.
Tot nu toe hebben zich 3.922 WIA- en Wajong‑cliënten bij ons gemeld voor re‑integratieondersteuning. Ze krijgen eerst een oriënterend gesprek, voordat we besluiten of er re‑integratieondersteuning wordt geboden. Tijdens deze oriënterende fase maar ook op een later moment kan de dienst Financieel inzicht worden ingezet. Daarmee krijgt de cliënt een beeld van wat betaald werk kan gaan betekenen voor zijn totale inkomen. Daarbij wordt onder andere rekening gehouden met fiscale toeslagen en gemeentelijke regelingen. Die dienst kan ook worden ingezet als er sprake is van een concrete vacature. Er is tot nu toe 160 keer een re‑integratietraject ingezet voor deze doelgroep.
Op dit moment voeren we gesprekken met het ministerie van SZW over de tussentijdse evaluatie van het experiment. Een extern onderzoeksbureau stelt een evaluatierapport op. Dit zal uiterlijk februari 2026 moeten leiden tot besluitvorming of deze cliënten structureel de mogelijkheid krijgen om re‑integratieondersteuning aan UWV te vragen.
Re-integratiebudget
De kosten voor de inzet van werkvoorzieningen en van re‑integratiediensten worden gefinancierd uit het re‑integratiebudget van het ministerie van SZW. In de eerste acht maanden van 2025 is er minder uitgegeven (€ 142,2 miljoen) dan het tijdsevenredige budget (€ 145,3 miljoen). We verwachten dat de realisatie voor geheel 2025 dicht bij het re‑integratiebudget van 2025 zal uitkomen. Waarschijnlijk zal het uitgavenniveau de komende jaren ongeveer gelijk blijven, maar in de toekomst wordt dit budget met € 15 miljoen per jaar verlaagd. Daarom moeten er op termijn keuzes worden gemaakt over de inzet van het re‑integratiebudget.
Scholingsbudget WW
Om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, kunnen WW‑gerechtigden met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt sinds medio 2018 gebruikmaken van het scholingsbudget WW. Net als in 2024 is er ook in 2025 een sterke groei van de inzet van scholing voor deze cliënten.
Tabel Toegekende opleidingen vanuit scholingsbudget WW
Aantal | % | |
Aantal toegekende opleidingen | 3.104 | 100% |
Baangarantie | 405 | 11% |
Baanintentie | 301 | 8% |
Kansrijk beroep | 1.729 | 53% |
Overige | 669 | 28% |
Het scholingsbudget WW bedraagt in 2025 € 14,7 miljoen. De totale uitgaven voor het scholingsbudget WW bedroegen in de eerste acht maanden van 2025 € 10,3 miljoen.
Meerjarenprogramma Inclusie en Technologie
Het afgelopen jaar heeft UWV samen met Cedris intensief gewerkt aan een meerjarenprogramma Inclusie en Technologie. Dit is een vervolg op twee initiatieven die de laatste jaren sterk gericht waren op inclusieve technologie (Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI) en Kennisalliantie Inclusie en Technologie (KIT)). Het ministerie van SZW heeft voor de komende vier jaar financiële middelen beschikbaar gesteld en inmiddels UWV de opdracht verleend om samen met Cedris het meerjarenprogramma uit te voeren. Hiervoor hebben Cedris en UWV in augustus de samenwerkingsovereenkomst Platform Inclusieve Technologie (PIT) ondertekend. Ook is er een programmamanager aangesteld.
Subsidieregeling IPS‑trajecten voor de gemeentelijke doelgroep
In maart 2023 is de Subsidieregeling IPS‑trajecten voor de gemeentelijke doelgroep in werking getreden. UWV voert deze regeling uit. We verstrekken geen geldelijke vergoeding, maar plaatsen een opdracht bij een ggz‑instelling die een IPS‑traject wil starten voor een cliënt uit de gemeentelijke doelgroep. Een voorwaarde is wel dat UWV een contract heeft met de betreffende ggz‑instelling. In de eerste acht maanden van 2025 zijn met inzet van deze regeling 638 IPS‑trajecten gestart, waarvan 478 trajecten voor de EPA‑populatie en 160 voor de CMD‑populatie. Op dit moment vinden er gesprekken plaats met het ministerie van SZW om de regeling per 1 januari 2026 opnieuw te verlengen.