Risicobeheersing
Risicomanagement zien wij als een belangrijk instrument om onzekerheden voor het realiseren van onze doelstellingen vroegtijdig te signaleren en hier op gepaste wijze op te anticiperen en maatregelen te nemen om deze onzekerheden te beheersen. Daardoor kunnen we beter invulling geven aan onze maatschappelijke rol en onze ambities realiseren.
Hieronder beschrijven we onze activiteiten om risico’s te onderkennen, de ontwikkelingen met betrekking tot de belangrijkste strategisch‑bestuurlijke risico’s en de beheersing daarvan.
Ontwikkeling risicoleiderschap en risicomanagement
Medio 2024 hebben we ons nieuwe risicomanagementbeleid vastgesteld, dat de organisatie kaders en methodieken biedt voor het identificeren, beheersen en rapporteren over risico’s. In 2025 evalueren we op basis van het hiervoor ingerichte proces het beleid en passen dat waar nodig aan. Risicoleiderschap blijft ook in het vernieuwde beleid een belangrijke basis. Hieronder verstaan we de houding en het gedrag dat minimaal van iedere manager binnen UWV wordt verwacht op het gebied van risicomanagement. Hierbij staan centraal: het zich bewust zijn van de doelstellingen, het nagaan wat daarbij onzeker is of belemmert én het vervolgens nemen van de verantwoordelijkheid om dit weg te nemen. Ook gaat het om het signaleren en oppakken van knelpunten, signalen en andere zaken waar medewerkers tegenaan lopen. Dit dragen we binnen UWV actief uit, we ondersteunen de organisatie en organiseren trainingen.
In 2025 werken we aan de verdere versterking van risicomanagement. Dit doen we door binnen elk organisatieonderdeel de bewustwording te vergroten en te sturen op het rondmaken van de planning‑en‑controlcyclus: hoe moet met het risico worden omgegaan, past het risico binnen onze risicobereidheid (de hoeveelheid risico die we als organisatie bereid zijn te nemen of te lopen om onze doelen te bereiken), welke beheersmaatregelen worden getroffen en of die het beoogde effect hebben. We zorgen voor een actueel inzicht in de belangrijkste risico’s en de werking van de afgesproken beheersmaatregelen, zodat we op een passende wijze kunnen bijsturen.
Net als elke publieke organisatie in Nederland heeft UWV allerlei wettelijke verplichtingen. Het is van groot belang dat we aan deze verplichtingen voldoen en dat we dat ook kunnen laten zien. Voor het grootste deel van de wet- en regelgeving waaraan UWV moet voldoen is inmiddels een analyse gemaakt van de verplichtingen en hoe die de organisatie raken. Daarbij is gekeken welke risico’s UWV loopt en welke maatregelen getroffen zijn. Op basis van die analyse hebben we intern afspraken gemaakt over het nemen van aanvullende beheersmaatregelen voor de geconstateerde risico’s. In 2025 ronden we die analyse af. Ook werken we aan een uniform monitorings- en rapportageproces om compliancerisico’s en de beheersing daarvan te volgen, te monitoren en te bespreken binnen de organisatie en met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
Belangrijkste restrisico’s
De strategisch-bestuurlijke restrisico’s overschrijden veelal de risicobereidheid doordat de getroffen maatregelen (nog) niet volledig effectief zijn. De risico‑eigenaren schatten in dat de huidige beheersmaatregelen slechts beperkt effectief zijn voor deze risico’s; ze hebben daardoor slechts deels een effect op de omvang van het nettorisico (dit is het risico waarbij rekening is gehouden met de al getroffen beheersmaatregelen). De belangrijkste restrisico’s vragen daarmee onveranderd veel aandacht.
In de eerste acht maanden van 2025 zijn er slechts kleine veranderingen opgetreden in de strategisch‑bestuurlijke restrisico’s zoals opgenomen in het UWV jaarverslag 2024. Het kenmerk van deze risico’s is dan ook dat de maatregelen vaak langere doorlooptijden hebben om effect te sorteren. Verder zien we nieuwe en opkomende risico’s die we op basis van de input van de organisatieonderdelen regelmatig bespreken. In onderstaande tabel staat een verkorte samenvatting van de belangrijkste restrisico’s.
Tabel Belangrijkste restrisico’s
Risico | Toelichting |
Spanning op het verandervermogen | Het kan te lang duren om veranderingen in zowel in de IT als in de organisatie te realiseren en daarna te implementeren, waardoor de veranderingstrajecten op gebied van dienstverlening niet snel genoeg verbeteringen opleveren. |
Informatiebeveiliging en privacy | UWV heeft te maken met het risico op inbreuken op informatiebeveiliging en privacy voor de bij UWV aanwezige data door onder andere minder goed functionerende systemen of door cybercrime, waardoor discontinuïteit van de dienstverlening aan onze cliënten kan optreden. |
Sociaal-medisch beoordelen niet in lijn met wettelijke verplichtingen | UWV slaagt er mogelijk niet in om de sociaal‑medische beoordelingen volgens de regels uit te voeren, waardoor de beoordeling mogelijk kwalitatief niet van het juiste niveau is en cliënten lang moeten wachten. |
Onvoldoende versterking van het kwaliteitsmanagementsysteem | Het bestaande kwaliteitsmanagementsysteem kan onvoldoende waarborgen dat cliënten toereikende kwaliteit van dienstverlening ontvangen. |
Complexe wet- en regelgeving | Wet- en regelgeving is te complex om uit te voeren, waardoor draagvlak in de samenleving afbrokkelt en UWV zijn maatschappelijke taken minder betrouwbaar kan uitvoeren. |
Spanning op beschikbare financiële middelen | UWV heeft onvoldoende financiële middelen om verbeteringen in de bedrijfsvoering door te voeren en teert te veel in op de reserves. |
Zorgen om medewerkersbestand | Door vergrijzing, de huidige gespannen arbeidsmarkt en de opgave om (nieuwe) medewerkers te binden aan UWV kunnen personeelstekorten ontstaan waardoor de continuïteit van onze dienstverlening in gevaar kan komen. |