Voorwoord
Ook in de tweede vier maanden van 2025 hebben we verder gewerkt aan tijdige en juiste dienstverlening met nadrukkelijk oog voor de menselijke maat. Kwetsbare cliënten kregen hierbij extra aandacht. Zo hebben we op basis van een signaal van gestegen inkomsten tot begin september van ruim 3.900 cliënten het voorschot aangepast, waardoor een mogelijke (hoge) vordering op hen is voorkomen. Ook krijgen cliënten sinds augustus een bericht dat ze in de UWV‑app hun betaalspecificatie kunnen inzien, zodat ze vooraf geïnformeerd zijn over hun uitkering en de betaling daarvan.
We zijn verdergegaan met onze voorbereidingen voor het herstel van onjuist berekende WIA‑uitkeringen uit de periode 2020–2024. Zo hebben we het merendeel van de cliënten geïnformeerd bij wie we geen reden hebben om aan te nemen dat er fouten zijn gemaakt in de dagloonberekening voor hun WIA‑uitkering; bij hen verandert de uitkering niet. Ook de cliënten van wie we de uitkering wél gaan controleren en mogelijk herstellen, hebben van ons bericht gekregen. Met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) overleggen we hoe we het herstel van onjuiste WIA‑uitkeringen gaan aanpakken. Dit is complex, omdat een aanpassing van de WIA‑uitkering kan doorwerken in belastingen, fiscale toeslagen, verzekeringen en arbeidsongeschiktheidspensioenen van mensen. Eén ding is zeker: als mensen door onze fout te veel uitkering hebben ontvangen, dan hoeven zij die niet terug te betalen.
Aan structurele kwaliteitsverbetering werken we door ons kwaliteitsmanagementsysteem te versterken met het programma Kwaliteit op orde. Het doel is om fouten beter zichtbaar te maken, er lessen uit te trekken en op die manier de kwaliteit van onze dienstverlening duurzaam te verhogen.
Ook de achterstanden bij de sociaal‑medische beoordelingen vragen dringend om een structurele oplossing. Helaas blijft de vraag naar sociaal‑medische beoordelingen groter dan wat wij aankunnen, waardoor de wachttijden voor onze cliënten verder zijn opgelopen. Wij blijven ernaar streven om mensen snel en zorgvuldig duidelijkheid te geven over hun arbeidsongeschiktheid en uitkering. Daarom hebben we een ontwikkelagenda opgesteld, waarmee we langs zes lijnen de sociaal‑medische dienstverlening gaan versterken. Met maatregelen als taakdelegatie en digitalisering gaan we de doorlooptijd van het beoordelingsproces verkorten. Ook vereenvoudigen en uniformeren we onze werkwijze en onderzoeken we of herverdeling van taken binnen UWV kan helpen om mensen de dienstverlening te bieden die zij van ons mogen verwachten.
De structurele oplossing voor de achterstanden ligt – zoals ook de koning aangaf in zijn Troonrede op 16 september 2025 – in een uitvoerbaarder arbeidsongeschiktheidsstelsel. Samen met het ministerie van SZW blijven we ons dan ook inzetten voor vereenvoudiging van dat stelsel.
Ook hebben we verder gebouwd aan de Verandermotor, waarin multidisciplinaire teams uit heel UWV gaan samenwerken aan snellere, concretere en merkbare veranderingen van onze dienstverlening. We zijn inmiddels begonnen met de werving voor aansturende functies.
Het is duidelijk hoe essentieel onze 23.000 collega’s zijn, die zich ondanks de uitdagingen elke dag inzetten voor cliënten en ervoor zorgen dat mensen zich door UWV gezien, gehoord en geholpen voelen.
Raad van bestuur
Maarten Camps, voorzitter
René Steenvoorden