Zichtbaarheid
We communiceren proactief over onze dienstverlening, de uitdagingen waarvoor we staan en de dilemma’s waarmee we worstelen. We investeren daarnaast in het vergroten van de zichtbaarheid en benaderbaarheid van UWV. We willen daarmee ook bereiken dat UWV een menselijker gezicht krijgt.
Veel mensen hebben bij UWV het beeld van ‘een uitkeringsinstantie’. We zijn echter een brede publieke dienstverlener die nastreeft dat zo veel mogelijk mensen kunnen meedoen aan de samenleving. We willen onze brede rol en meerwaarde beter zichtbaar maken, zodat mensen de relevantie van UWV beter begrijpen en ons weten te vinden.
Zichtbaarheid als publieke dienstverlener
We maken als UWV de beweging naar een mens- en waardengedreven publieke dienstverlener. Het uitgangspunt is altijd de menselijke maat, zodat mensen zich gezien, gehoord en geholpen voelen. We laten met concrete verhalen van cliënten, werkgevers, partners en experts zien hoe we invulling geven aan ons motto UWV werkt voor ons allemaal. Dat doen we met een geïntegreerde aanpak via niet alleen onze eigen media en campagnes, maar ook door hiervoor aandacht te vragen in onder andere landelijke en regionale media. We willen met mediacampagnes aan een breed publiek laten zien dat onze dienstverlening niet alleen impact heeft op een individu, maar ook op diens directe omgeving en daarmee op de maatschappij. Na twee succesvolle campagnes in 2023 brachten we in februari 2024 het verhaal van Martijn, die na een carrière in de horeca met hulp van UWV overstapte naar de energiesector; hierdoor zorgt hij nu bij een gemeente voor duurzamere woningen.
Om de maatschappelijke rol en impact van UWV te laten zien, zijn we in het najaar van 2022 gestart met de online talkshow KRAP, waarmee we het maatschappelijke debat over krapte op de arbeidsmarkt faciliteren. Begin april 2024 organiseerden we de vierde editie, onder de noemer KRAP: Gezond aan het werk. In deze uitzending werd aandacht besteed aan ziekteverzuim als een van de oorzaken van de krappe arbeidsmarkt. In 2022 bedroeg het ziekteverzuim in Nederland 4,8%, het hoogste percentage in twintig jaar. Onder meer de vicevoorzitter van de FNV, een SER‑kroonlid en een hoogleraar met als aandachtsgebied arbeid en gezondheid gingen met elkaar in gesprek over het voorkomen van uitval en langdurige arbeidsongeschiktheid door ziekte.
Half april publiceerden we ons jaarverslag 2023. Hierin keken we terug op een jaar waarin we verdere stappen hebben gezet in het toepassen van de menselijke maat in onze dienstverlening. Daarmee dragen we als uitvoerder bij aan het herstel van vertrouwen in de overheid. Daarnaast verscheen er een special van UWV Magazine, met verdiepende interviews, cliëntverhalen en reportages rond de belangrijkste thema’s die voor ons speelden in 2023: het persoonlijker en toegankelijker maken van onze dienstverlening, het verkorten van de wachttijden voor sociaal‑medische beoordelingen en het bundelen van de krachten om meer mensen (weer) aan het werk te krijgen. Het verschijnen van het jaarverslag was aanleiding voor veel aandacht in de landelijke media. Zo schreef NOS.nl dat minder mensen met een uitkering de wet hebben overtreden door de nieuwe aanpak waarbij cliënten beter worden geïnformeerd en UWV steeds meer de menselijke maat in de dienstverlening toepast. ‘We maken nadrukkelijk een onderscheid tussen mensen die heel bewust misbruik maken van onze dienstverlening en mensen die een foutje maken’, zei bestuursvoorzitter Maarten Camps in het NOS Journaal.
Reputatie
Door iedere dag mensen naar hun mening over UWV te vragen, kunnen we bijhouden hoe het gedurende het jaar gesteld is met onze reputatie. De reputatie zegt iets over het maatschappelijk draagvlak van een organisatie. Maandelijks worden circa 300 mensen gevraagd naar hun beeld over UWV. We zien sinds de eerste metingen in 2018 een gestage verbetering van de reputatie. Lag de gemiddelde score van UWV eind 2018 op 48, eind 2022 was deze gestegen naar 54. In 2023 is onze reputatie relatief gezien sterk verbeterd naar gemiddeld 57; per eind 2023 was de score zelfs even 60. In de eerste vier maanden van 2024 kwam de gemiddelde reputatiescore uit op 58.