Relatie met samenwerkingspartners
We werken op allerlei gebieden intensief samen met partners in de SUWI‑keten en in het sociale domein.
In het hoofdstuk Werken aan dienstverlening gaan we op diverse plekken daarop nader in. Hieronder geven we een verder overzicht van de belangrijkste thema’s, projecten en programma’s waaraan we met onze samenwerkingspartners werken.
CompetentNL voor Nederland
UWV, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), de Nederlandse Organisatie voor toegepast‑natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werken in opdracht van de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in het programma Vaardig met vaardigheden samen aan de doorontwikkeling van CompetentNL. Het programma heeft twee hoofddoelstellingen. De eerste is het opleveren van een nationale verbindende skillstaal (CompetentNL), waarmee partijen op het gebied van arbeidsmarkt en onderwijs eenduidig informatie over skills kunnen uitwisselen. UWV heeft alle beroepen verrijkt met skills. In september 2023 zijn na een marktverkenning waarop we veel positieve reacties kregen, pilots gestart om de meerwaarde van CompetentNL te toetsen. De terugkoppeling is kritisch positief: iedereen gelooft in (de meerwaarde van) het concept, maar er is nog veel werk nodig om een eerste marktversie goed neer te zetten. De tweede hoofddoelstelling is om CompetentNL in 2025 publiek als open data beschikbaar te stellen via een apart, door UWV te hosten portaal. We hebben hiervoor een opdracht ontvangen en een positieve uitvoeringstoets uitgebracht. We werken nu aan de inrichting van de centrale hosting en de technische ontsluiting via een te realiseren externe gateway. We richten ons op een proeflancering voor een select aantal partijen in januari 2025. De beoogde publieke livegang zal uiterlijk in september 2025 plaatsvinden.
Verbeteren uitwisseling matchingsgegevens
UWV neemt samen met het ministerie van SZW en de VNG deel aan het programma Verbeteren uitwisseling matchingsgegevens (VUM). Dit programma heeft tot doel om de kansen van werkzoekenden te vergroten door profielen en vacatures vindbaar te maken bij meer arbeidsmarktpartijen, zodat die beschikken over een rijker aanbod. Werkgevers krijgen zo een compleet beeld van passende kandidaten bij hun vacatures, ongeacht bij welke dienstverlener of in welke regio de werkzoekenden zijn aangemeld. Het Inlichtingenbureau heeft de VUM‑uitwisselingsvoorziening gerealiseerd. UWV heeft een koppelvlak voor de uitwisseling van gegevens ontwikkeld waarmee basiszoekvragen kunnen worden beantwoord. We beproeven de gegevensuitwisseling samen met gemeenten in pilots in de regio’s Flevoland en Achterhoek. De gemeenten maken hierbij gebruik van een tijdelijk gebruikersportaal dat in opdracht van het ministerie van SZW is ontwikkeld door het Inlichtingenbureau. Op basis van inzichten uit deze pilots zijn de koppelvlakspecificaties inmiddels aangescherpt. Volgens de herijkte planning start eind tweede kwartaal 2024 de gegevensuitwisseling in de regio Groningen. De gemeenten daar sluiten, conform de beoogde situatie, aan via een rechtstreekse koppeling met het eigen ICT‑systeem. Het eind van het tweede kwartaal van 2024 staat ook in het teken van afronding van het ketenprogramma en overdracht aan de beheerorganisaties BKWI en het Inlichtingenbureau.
Medio 2025 implementeren we de VUM-voorziening voor gegevensdeling. Tegelijkertijd faseren we een aantal applicaties uit en koppelen we gemeenten af van het UWV‑portaal. UWV stapt daarmee over van applicatiedeling naar gegevensdeling. Een zorgpunt is dat het ministerie van SZW aan UWV en gemeenten geen verplichting heeft opgelegd om gebruik te maken van VUM. We zien nu al dat gemeenten eigen oplossingen hebben ontwikkeld of gaan ontwikkelen voor hun dienstverlening, waarbij de prioriteiten bovendien liggen op het gebied van de bijstand en niet van werk. Wanneer gemeenten niet aansluiten op VUM, dan is uniforme gegevensdeling met alle gemeenten niet mogelijk, terwijl dat wel gewenst is in verband met de ontwikkeling van gezamenlijke dienstverlening in regionale Werkcentra. We gaan met het ministerie van SZW in gesprek over onze zorgen.
Samen handhaven
Ook bij de bestrijding van fraude en ondermijnende criminaliteit werken we samen met externe partijen. Deze samenwerking vraagt om een brede blik, waarbij wordt uitgegaan van de gezamenlijke belangen van de verschillende ketenpartners. Zo hebben we met de gemeente Amsterdam verkennende gesprekken gevoerd over de Aanpak Doorgroeiers, waarmee de gemeente wil voorkomen dat jongeren die in contact staan met drugscriminelen verder doorgroeien in de drugscriminaliteit. In de komende maanden voeren we overleg om deze samenwerking vorm te geven in een pilot. Ook in andere gemeenten bestaat belangstelling voor een dergelijke samenwerking. Met de gemeente Zaanstad zijn we in gesprek over de mogelijkheden tot samenwerking in het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV).
Een relatief nieuwe samenwerking is die met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT beraadt zich nog intern op een werkwijze om meldingen aan UWV te doen bij een vermoeden van uitkeringsfraude. Met de politie is een landelijk uniform werkproces ontworpen voor het melden van mogelijke uitkeringsfraude die de politie tegenkomt bij het oprollen van hennepkwekerijen. Er wordt een impactanalyse opgesteld, waarna naar verwachting in de komende maanden de nieuwe werkwijze landelijk wordt uitgerold.
In sommige samenwerkingsvormen worden voor het herkennen van regelovertreding soms privacygevoelige gegevens uitgewisseld. We bekijken dan met een GEB welke gegevens waarvoor nodig zijn en of uitwisseling of gebruik van deze gegevens is toegestaan. Voor het Regionale Informatie en Expertise Centra‑(RIEC‑)convenant hebben we naar aanleiding van de GEB intern juridisch advies gevraagd over deelname. We zijn nog in afwachting van dat advies. Naar de uitwisseling van privacygevoelige gegevens binnen de Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI) kijken we met een gezamenlijke GEB, een data protection impact assessment (DPIA) en een privacyprotocol. Op basis van de uitkomsten daarvan zullen we een besluit nemen over hoe onze deelname aan de regionale LSI‑projecten er in de toekomst uit zal zien. In afwachting daarvan beperkt de samenwerking zich tot het delen van kennis en expertise, wat ook heel waardevol is.
Handhaving bij grensoverschrijdende problematiek
De problematiek rondom arbeidsmigranten is divers en het toezicht erop is nu gefragmenteerd belegd bij vier organisaties: de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA), de Belastingdienst, UWV en de SVB. Samenwerking maakt het mogelijk grensoverschrijdende problemen aan te pakken. Het ministerie van SZW is in februari 2023 akkoord gegaan met een door UWV en SVB opgestelde eerste aanzet tot een plan van aanpak voor grensoverschrijdende problematiek. Hiermee wordt invulling gegeven aan een van de aanbevelingen in het rapport uit 2020 van de commissie-Roemer over de bescherming van arbeidsmigranten. Op 1 januari 2024 is het multidisciplinaire team Aanpak Malafide Uitzendbureaus Internationaal gestart, met als missie om toezicht te houden op een eerlijke en rechtmatige behandeling van arbeidsmigranten wat betreft hun arbeidsrelatie, hun belasting- en premiebetaling en het gebruik van socialezekerheidswetgeving. UWV zet hiervoor zeven fte’s in. In de eerste vier maanden van 2024 zijn er meldingoverleggen gevoerd en er is een jaarplan gemaakt. In het tweede tertaal worden afspraken gemaakt over op te leveren resultaten. Dan worden naar verwachting ook het meldingenproces, het wegingskader en het rapportagesysteem opgeleverd, zodat daarna tijdens meldingoverleggen op basis van het wegingskader kan worden bepaald of een melding als zaak wordt opgepakt.