Versterken van capaciteit en vakmanschap
De krappe arbeidsmarkt maakt het ook voor UWV steeds moeilijker om personeel te werven. Dat maakt het realiseren van onze ambities een uitdaging. We vragen veel van onze medewerkers voor het verwezenlijken van een dienstverlening die meer uitgaat van een persoonlijke benadering en de menselijke maat. Toch lukt het onze medewerkers goed om zich deze nieuwe manier van werken eigen te maken en hun vakmanschap te versterken. Daar zijn wij trots op.
De krapte op de arbeidsmarkt beperkt zich niet langer tot specialistische functies. We hebben ook moeite om andere nieuwe medewerkers te werven die nodig zijn om onze ambities te realiseren. In april 2024 zijn we een nieuwe algemene wervingscampagne gestart. Daarmee laten we zien wat werken bij UWV betekent en wat UWV als werkgever te bieden heeft. Voor de werving van artsen en IT’ers hebben we specifieke campagnes ontwikkeld. Ook deze twee campagnes zijn in april van start gegaan. Op 10 mei 2024 is een campagne gestart voor de werving voor de nieuwe traineeronde die in september start. Onze deelname in maart aan de Nationale Carrièrebeurs heeft verder bijgedragen aan de zichtbaarheid van UWV als aantrekkelijke werkgever op de arbeidsmarkt. In februari werd bekend dat UWV op de lijst van Meest favoriete werkgever in Nederland is gestegen van plek 24 naar plek 10. Ook bij het imago‑onderzoek dat Computable onder IT’ers houdt is UWV sterk gestegen op de ranglijst: van plaats 82 naar 56.
We hebben de afgelopen periode gewerkt aan het verder professionaliseren van onze werving en aan het verbeteren van de interne samenwerking tussen onze recruiters. Dit laatste heeft er al op verschillende plaatsen toe geleid dat recruiters afgewezen kandidaten intern doorverwijzen waarna deze vervolgens op een andere plek alsnog werden aangenomen. We gebruiken strategische personeelsplanningen om te anticiperen op bewegingen en ontwikkelingen in ons personeelsbestand. Zo kunnen we zien waar we welke personeelstekorten of juist overschotten kunnen verwachten en of medewerkers op andere plekken kunnen worden ingezet. Om zulke planningen vanuit een breder perspectief te kunnen opstellen, is in de eerste vier maanden van 2024 een aantal uniforme definities vastgesteld. Om de ontwikkelingen goed te kunnen volgen, ontwikkelen we dashboards. De eerste worden naar verwachting medio 2024 opgeleverd. Onze interne arbeidsmarkt biedt voor onze medewerkers veel verschillende mogelijkheden en perspectieven. Uit een recent onderzoek bleek dat er in het eerste kwartaal van 2024 13% vaker intern is gesolliciteerd dan in het eerste kwartaal van 2023. Binnen delen van de organisatie is besloten om vanaf 2024 bij werving naar skills en vaardigheden van de kandidaat te kijken en voor de meeste functies de opleidingseis te laten vervallen. We werken momenteel aan een UWV‑breed vacatureformat en bekijken of we hierin de opleidingseis nog meenemen.
Vakmanschap
Bij de ontwikkeling van het vakmanschap van onze medewerkers ligt de focus op werkend leren en lerend werken. Centraal in het ontwikkelen van het vakmanschap van onze medewerkers staan werken volgens de menselijke maat, het toepassen van maatwerk wanneer dat nodig is en integrale samenwerking tussen medewerkers onderling en tussen organisatieonderdelen. Daarbij besteden we er aandacht aan dat medewerkers handelen met respect, openheid, eigen verantwoordelijkheid en professionaliteit. We stimuleren daarnaast dat medewerkers de ruimte pakken om innovatief te werk te gaan. Dit vraagt om nieuwe vaardigheden en competenties. De inzichten en handelingsperspectieven die worden opgedaan in de bestaande tien UWV‑academies vertalen we naar handelen en gedrag op de werkplek en verankeren we vervolgens in de werkprocessen. In overleg met de academies passen we elk kwartaal met onze leveranciers het opleidings- en trainingsaanbod aan voor onze medewerkers.
Het is essentieel dat leidinggevenden medewerkers meenemen in alle veranderingen binnen de organisatie en de dienstverlening en hen stimuleren en faciliteren om hun eigen verantwoordelijkheid te pakken en innovatief te werk te gaan. In 2023 zijn alle leidinggevenden tijdens zes leiderschapsmiddagen geïnformeerd over de strategie en wat we van hen verwachten. In 2023 zijn we ook gestart met een leiderschapsprogramma voor het hogere management; in april 2024 is een programma van start gegaan voor het overige management. We meten voortdurend de tevredenheid en de opbrengsten van dit programma en verbeteren het waar mogelijk.
Vitale medewerkers
We vinden het belangrijk dat onze medewerkers trots, vitaal en met plezier hun werk doen en duurzaam inzetbaar zijn. We stimuleren daarom dat onze medewerkers fysiek en mentaal gezond leven en werken. Daarvoor stellen we een ruim aanbod van preventieve voorzieningen beschikbaar dat we continu actualiseren. Om de eigen regie van de medewerker op gezond leven en werken te bevorderen, is het van belang dat medewerker en leidinggevende hierover goed met elkaar in gesprek zijn. Dit goede gesprek is ook van belang wanneer er sprake is van verzuim, zodat medewerker en leidinggevende passende afspraken kunnen maken over werkhervatting en benodigde ondersteuning. Om dit te stimuleren hebben we de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in communicatie naar en training/coaching van leidinggevenden. In 2024 verleggen we de focus geleidelijk naar de medewerkers; bij hen is vaak nog sprake van kennisachterstand op dit terrein. Een eerste concreet resultaat is een nieuwe pagina over vitaliteit op ons intranet, waardoor informatie over de beschikbare voorzieningen beter vindbaar is voor alle UWV‑medewerkers. Deze pagina gaat in mei live.
Het voortschrijdend verzuimpercentage bij UWV is in de eerste vier maanden van 2024 niet veranderd ten opzichte van 2023 (6,1%). Hoewel de ondersteuning die we bieden voor de aanpak van verzuim positief wordt gewaardeerd, blijft de beschikbaarheid van de bedrijfsartsen een punt van aandacht. De enorme schaarste aan bedrijfsartsen in Nederland is hier debet aan. In 2023 hebben we in een pilot een werkwijze uitgeprobeerd waarbij praktijkondersteuners de spreekuren van de bedrijfsartsen voorbereiden, zodat de bedrijfsartsen meer tijd hebben voor de spreekuren. We hebben op basis van de evaluatie begin 2024 besloten om deze werkwijze voort te zetten. Een belangrijke aanbeveling die we overnemen is dat er meer regie op de taakinvulling van de praktijkondersteuners nodig is om zo veel mogelijk uniform te kunnen werken.