Verbeteren informatiehuishouding
UWV is een informatiegestuurde organisatie. We zijn afhankelijk van de informatiestromen die we dagelijks ontvangen, opvragen, raadplegen, opslaan en uiteindelijk ook verwijderen. Het is essentieel voor de uitoefening van onze taken dat al deze informatie voldoet aan de informatieprincipes. Dat betekent dat de informatie volledig, betrouwbaar, duurzaam toegankelijk en beveiligd is. Daarnaast moeten we informatie waarvan de bewaartermijn verstreken is en die geen waarde meer heeft voor de organisatie en de maatschappij op het juiste moment en op de juiste wijze vernietigen.
Sinds 2021 meten we binnen het programma Informatiehuishouding jaarlijks wat de stand van zaken is van onze informatiehuishouding en ondernemen we actie naar aanleiding van geconstateerde verbeterpunten. Uit de meting van 2023 kwam naar voren dat we nog de nodige stappen moeten zetten om in 2026 het door ons gewenste volwassenheidsniveau 3 te bereiken. Dit komt overeen met de ontwikkeling op rijksniveau en bij andere zelfstandige bestuursorganen. Het realiseren van de verbeteringen vraagt tijd. We zetten ons in om in 2024 op 6 van de 31 indicatoren een meetbare verandering te realiseren. We verwachten dat deze verbeteringen vanaf 2025 daadwerkelijk meetbaar zijn.
Het programma Informatiehuishouding heeft meer bekendheid gekregen binnen UWV; dit leidt tot de aanmelding van meer initiatieven. Omdat er nog voldoende budget beschikbaar is, zijn er 3 nieuw aangemelde en geaccordeerde initiatieven bij gekomen. Er zijn 2 initiatieven voor het vernietigen van data afgevallen vanwege de inkrimping van het UWV‑brede projectenportfolio waarvoor ICT‑capaciteit nodig is. Dit betekent dat het actieplan Informatiehuishouding voor 2024 nu 33 initiatieven telt. Voor 28 daarvan is er inmiddels een goedgekeurd of geaccepteerd plan van aanpak; voor 5 wordt er nog een aanvraag verwacht. Inmiddels worden 10 initiatieven uitgevoerd. Voor een aantal van de 33 initiatieven is de financieringsbron verschoven. Waar eerst sprake was van financiering uit regulier budget, is door de bezuinigingen nu geoormerkt budget gevraagd aan het programma. Doordat deze initiatieven al op de lijst stonden én fundamenteel zijn voor verbetering van de informatiehuishouding en/of klantreizen, zijn deze aanvragen goedgekeurd.
De externe samenwerking met andere overheidsorganisaties en -programma’s, zoals het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI), het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de SVB, is met name op inhoudelijke vraagstukken verder geïntensiveerd, zoals het informatiebeheer van e‑mails. Het vooronderzoek naar het structureel goed inregelen van de governance van de informatiehuishouding is afgerond. Hierdoor is duidelijk waar zich lacunes voordoen in de governance. Het oplossen van deze lacunes vraagt om aanpassingen in de organisatie en steun van het topmanagement. Een belangrijk aandachtspunt bij alle ontwikkelingen die vanuit het programma in gang worden gezet, is een goede afstemming met en versterking van andere lopende programma’s en afgesproken acties zoals de datastrategie en het strategisch personeelsbeleid.