Risicobeheersing
Risicomanagement zien wij als een belangrijk instrument om onzekerheden voor het realiseren van onze doelstellingen vroegtijdig te signaleren en hier op gepaste wijze op te anticiperen. Daardoor kunnen we beter invulling geven aan onze maatschappelijke rol en onze ambities realiseren.
Hieronder beschrijven we onze activiteiten om risico’s te onderkennen, de ontwikkelingen met betrekking tot de belangrijkste strategisch‑bestuurlijke risico’s en welke beheersmaatregelen wij treffen om deze zo goed mogelijk te beheersen.
Ontwikkeling risicoleiderschap en risicomanagement
Voor het bereiken van onze strategische doelstellingen en het functioneren van het risicomanagementsysteem heeft UWV een organisatiecultuur nodig waarin medewerkers alert zijn en vroegtijdig onzekerheden signaleren voor het realiseren van de doelstellingen op alle niveaus in de organisatie. Dit vraagt om risicoleiderschap van medewerkers en leidinggevenden. Het gaat er daarbij om dat risico’s tijdig worden onderkend en op het juiste niveau van adequate beheersmaatregelen worden voorzien. We voeren hierover regelmatig gesprekken binnen de organisatieonderdelen en op gezette momenten ook op centraal niveau. Zo komen we tot de strategisch‑bestuurlijke risico’s die in deze paragraaf zijn opgenomen.
In 2024 werken we aan het harmoniseren van de risicomanagementwerkwijze binnen de organisatieonderdelen op basis van een gemeenschappelijk beleid. We verwachten dat het risicomanagementbeleid nog voor de zomer kan worden vastgesteld. De eerste trainingen op het gebied van risicomanagement en het begeleiden van de risicodialoog zijn gegeven. Naast medewerkers van de afdelingen Business Control en Kwaliteit sluiten periodiek ook medewerkers aan uit andere expertises, zoals informatiebeveiliging en privacy, en integriteit.
Naar aanleiding van een verzoek van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) evalueren we het risicomanagement en de cultuur van risicoleiderschap binnen UWV. Daarbij kijken we per organisatieonderdeel en ook UWV‑breed naar de stand van zaken op beide onderwerpen en hoe we ons nog verder kunnen ontwikkelen. Op dit moment analyseren we de conceptuitkomsten van deze evaluatie. Een externe partij adviseert ons daarbij over de kwaliteit van de voorgestelde vervolgacties. We verwachten dat we de resultaten van de evaluatie, inclusief het externe advies, in de zomerperiode met het ministerie van SZW kunnen bespreken. We zullen er tegelijkertijd ook zelf direct mee aan de slag gaan. In aanvulling op de evaluatie is onze eigen Auditdienst in maart 2024 gestart met de voorbereidingen voor een interne audit naar de opzet van risicoleiderschap en operationeel risicomanagement binnen een aantal organisatieonderdelen. Deze audit wordt uitgevoerd in het tweede en derde kwartaal van 2024.
We werken aan een gestructureerde aanpak om ervoor te zorgen dat we aantoonbaar de risico’s om te voldoen aan wet- en regelgeving, de zogenoemde compliancerisico’s, helder in beeld hebben, dat we weten waar die de organisatie raken, welke beheersmaatregelen daarvoor zijn ingericht en welke vervolgacties nodig zijn om in control te komen. Daarnaast zien we erop toe dat die beheersmaatregelen in de praktijk werken zoals beoogd en dat daarover wordt gerapporteerd. Er zijn circa 90 wetten (anders dan SUWI) die UWV als organisatie raken. Onder de verantwoordelijkheid van de voor deze wetten inhoudelijk verantwoordelijke directeuren wordt nu per wet een risicotoets uitgewerkt die de wettelijke verplichtingen, risico’s en de beheersing daarvan in kaart brengt. Deze eerste inventarisatie zullen we vervolgens aan de hand van een periodiek terugkerend proces actueel houden. Om ervoor te zorgen dat de geconstateerde actiepunten en aandachtspunten op de juiste plek worden belegd, worden de afgeronde risicotoetsen ter bekrachtiging voorgelegd aan het relevante management. In de eerste vier maanden van 2024 zijn 6 van de 90 risicotoetsen afgerond en is er een planning opgesteld voor het doorlopen dan de overige risicotoetsen.
Planning‑en‑controlcyclus
Op vaste momenten in de planning‑en‑controlcyclus identificeren en analyseren we risico’s die we hebben opgehaald vanuit de organisatie. We rapporteren hierover intern en informeren vervolgens het ministerie van SZW. Dat doen we achtereenvolgens in het jaarplan, het vier‑ en achtmaandenverslag en het jaarverslag. Verder stellen we aan het eind van het jaar samen met de SVB en het ministerie van SZW een risicoanalyse op van de risico’s die ons als keten raken. De bestuurlijke risico’s die we voor het bereiken van onze afgesproken doelen benoemen, kunnen een zeker restrisico opleveren dat het ministerie van SZW en UWV samen zullen moeten accepteren of verkleinen met aanvullende maatregelen.
Belangrijkste restrisico’s
De belangrijkste strategisch‑bestuurlijke restrisico’s die we in ons jaarverslag 2023 hebben vermeld zijn nog steeds actueel. Ze zijn aangevuld met actuele informatie over de werking van beheersmaatregelen en eventuele nieuwe risico’s. Hieronder gaan we er nader op in.
Tabel Belangrijkste restrisico’s
Risico | Omschrijving risico | Toelichting |
Spanning op verandervermogen | a) Vertraagde realisatie (ICT‑)verandering: | Er zijn nieuwe maatregelen ingericht die vanaf dit jaar effect zullen moeten hebben. Deze maatregelen hebben impact op de omvang van het veranderportfolio, de besturing van het portfolio (lean portfoliomanagement en kwartaalsturing) en de rapportages aan de raad van bestuur door het portfoliobureau. |
b) Informatiebeveiliging en privacy: | De continue aandacht voor dit thema zorgt ervoor dat de beheersing redelijk is, maar dit blijft een relevant en moeilijk te wegen risico vanwege de (onvoorspelbare) kans van optreden. We werken aan het verder versterken van de informatiebeveiliging via het programma Next Level Security en aan soepele, snelle en veilige toegang tot systemen voor medewerkers, cliënten en samenwerkende organisaties. De voortgang op de BIO‑implementatie blijft de komende periode een punt van aandacht. | |
De strategie gericht op dienstverlening brengt dilemma’s met zich mee | Het risico dat de UWV‑doelstellingen voor de toepassing van de menselijke maat (verbetering dienstverlening aan cliënten) te weinig ruimte bieden voor de noodzakelijke verbeteringen van de (kwaliteit van de) basisdienstverlening door de moeilijke keuzes die gemaakt moeten worden over tijd en capaciteit, waardoor de continuïteit, efficiency en kwaliteit van de basisdienstverlening aan cliënten in gevaar komt. | Van een aantal thema’s die vooral bedoeld zijn om de basis verder op orde te krijgen moet nog blijken of ze ook daadwerkelijk impact hebben. Voor sommige thema’s lijkt dit beperkt te lukken (autorisatiemanagement) of duurt het lang voordat de impact goed merkbaar is (lifecyclemanagement). Andere thema’s lijken haalbaar, maar ook daar is het effect nog niet zichtbaar (bijvoorbeeld compliance). |
Zorg om personeel | Het risico op onvoldoende kwantiteit en kwaliteit van het UWV‑personeel door vergrijzing (aanstaande pensionering) van ons personeelsbestand, de huidige gespannen arbeidsmarkt en de opgave om (nieuwe) medewerkers te binden aan UWV, waardoor we onderbezetting op diverse gebieden zien ontstaan en de continuïteit van onze dienstverlening op zowel korte als langere termijn gevaar loopt. | Er is een veelheid aan maatregelen op zowel centraal als decentraal niveau. Een deel daarvan heeft een eerste positieve impact (inzet van recruiters), een deel moet nog tot wasdom komen. Daarnaast is een ondersteunende, technische oplossing om sollicitanten in zicht te hebben en te houden (nog) niet opgenomen in het portfolio voor 2024. Dit risico op onvoldoende personeelscapaciteit voor goede dienstverlening blijft groot. |
Kwaliteit van dienstverlening | a) Cliënten zitten te lang in onzekerheid door capaciteitstekorten voor sociaal‑medische beoordelingen: | Voor dit risico is er een veelheid aan (deels al langer lopende) maatregelen. De signalen wijzen op een voorzichtige afname van het aantal mensen dat wacht op een claimbeoordeling. Maar we zijn er nog lang niet, ook al is bijvoorbeeld de vereenvoudigde WIA‑claimbeoordeling voor 60‑plussers verlengd en verwachten we dat de extra maatregel om praktisch te beoordelen medio dit jaar van start kan gaan. De set van maatregelen kan dit jaar op zijn werking en/of impact worden getoetst. Sommige maatregelen hebben echter pas op langere termijn effect. De aanbevelingen van de OCTAS zijn inmiddels bekend; deze zullen – afhankelijk van de gekozen uitwerking – waarschijnlijk vooral op de langere termijn bijdragen. Wij blijven hierover graag in gesprek met het ministerie van SZW. Het nettorisico is op dit moment nog onverminderd groot. |
b) Complexe wetgeving: | De samenwerking tussen UWV en het ministerie van SZW is goed en de projecten om de complexiteit te verlagen beginnen te werken, evenals de uitvoeringstoetsen en de inzet van de knelpuntenbrief. Toch is het risico daarmee onvoldoende verminderd en blijft dit restrisico een nieuw toprisico. |