Arbeidsbemiddeling en re‑integratie voor WW‑gerechtigden
We ondersteunen alle WW‑uitkeringsgerechtigden die dat nodig hebben met persoonlijke, passende dienstverlening. Uit onderzoek weten we dat zij zich meer gezien, gehoord en geholpen voelen bij de inzet van dienstverlening die past bij hun persoonlijke situatie.
We monitoren hoeveel persoonlijke gesprekken we met WW‑gerechtigden voeren, hoeveel keer we voor langdurig werklozen een intensieve bemiddeling hebben uitgevoerd en hoeveel WW‑cliënten uitstromen naar werk.
Persoonlijke gesprekken
We voeren zo snel mogelijk een werkoriëntatiegesprek met mensen die hulp nodig hebben bij het vinden van werk. Daarvoor maken we gebruik van de Werkverkenner, een op wetenschappelijke basis ontwikkelde online vragenlijst die inzicht geeft in de kans op werkhervatting binnen een jaar en de factoren die daarop van invloed zijn. WW‑gerechtigden die de Werkverkenner niet invullen, kennen wij een score toe waarmee we hun werkhervattingskans inschatten. We hebben in de eerste vier maanden van 2024 meer werkoriëntatiegesprekken gevoerd dan in de eerste vier maanden van 2023. We willen ook dit jaar iedere werkzoekende bij de start van de dienstverlening spreken. Omdat we te maken hebben met een hogere instroom en een lagere personeelscapaciteit, zal dit echter niet meer altijd mogelijk zijn. In de eerste vier maanden van 2024 werd 84% van de werkoriëntatiegesprekken met mensen met een Werkverkennerscore van 0‑50% tijdig gevoerd (de streefwaarde is 80%). Monitorgesprekken voeren we met mensen die na een half jaar nog steeds werkloos zijn en door bijvoorbeeld ziekte of vrijstelling nog geen werkoriëntatiegesprek hebben gehad. Coachingsgesprekken voeren we met iedere werkzoekende na het werkoriëntatie‑ of monitorgesprek, gedurende de gehele periode van werkloosheid. Het aantal coachingsgesprekken is in de eerste vier maanden van 2024 lager dan in de eerste vier maanden van 2023. Dat komt doordat er in 2023 minder mensen de WW instroomden en veel mensen de WW ook weer vrij snel verlieten. De lagere instroom in 2023 werkte nog door in de eerste vier maanden van 2024.
Tabel Met WW‑gerechtigden gevoerde gesprekken
Eerste vier maanden 2024 | Eerste vier maanden 2023 | |
Werkoriëntatiegesprekken | 52.409 | 49.870 |
Face to face | 34.434 | 32.985 |
Telefonisch | 17.975 | 16.885 |
Monitorgesprekken | 856 | 501 |
Face to face | 429 | 227 |
Telefonisch | 427 | 274 |
Coachingsgesprekken | 86.443 | 91.341 |
Face to face | 11.901 | 11.077 |
Telefonisch | 74.542 | 80.264 |
Intensieve bemiddeling
Tot en met 2023 hadden we de afspraak met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) om jaarlijks ten minste 5.000 langdurig WW‑gerechtigden een zogenoemd passend werkaanbod te doen. Per 1 januari 2024 is het passend werkaanbod vervangen door intensieve bemiddeling. Daarbij benaderen we, op basis van het klantbeeld, werkgevers planmatig en gericht om baankansen te creëren en/of te verkrijgen voor een werkzoekende die belemmeringen ervaart bij het zoeken en vinden van een duurzame arbeidsplaats. Intensieve bemiddeling is daarmee een samenvoeging van het passend werkaanbod en jobhunting. We hebben in de eerste vier maanden van 2024 6.042 intensieve bemiddelingen uitgevoerd. Dat is meer dan de 5.570 waarvan we waren uitgegaan.
Iets meer WW‑gerechtigden uitgestroomd naar werk
In de eerste vier maanden van 2024 stroomden 38.000 WW‑gerechtigden uit naar werk, tegenover 33.300 in de eerste vier maanden van 2023. Mensen met een kwalificatie vinden in het algemeen snel een baan. Een deel van de mensen die al langer dan een half jaar een WW‑uitkering heeft, is vaak moeilijker bemiddelbaar vanwege hun persoonlijke situatie en/of omdat ze om‑ of bijscholing nodig hebben. Daardoor duurt het langer voordat ze werk vinden. Eind april 2024 waren er 40.700 mensen aan het werk met een aanvulling vanuit de WW (eind april 2023: 39.500).