Dienstverlening aan werkgevers
Als gevolg van de verslechterde economische omstandigheden nam het aantal WW‑uitkeringen in de eerste maanden van 2024 licht toe, maar de arbeidsmarkt is nog steeds krap.
We publiceerden in deze periode vier rapporten naar aanleiding van een onderzoek dat wij in het vierde kwartaal van 2023 deden onder ruim vierduizend werkgevers. Hieruit blijkt dat in de ogen van werkgevers nog steeds meer dan de helft van de vacatures moeilijk vervulbaar is. Zes op de tien werkgevers geven aan dat ze last ondervinden van de krappe arbeidsmarkt. We zien dat zij in toenemende mate aandacht besteden aan het behoud van personeel. Ook blijkt dat ruim een kwart van de werkgevers zij‑instromers aanneemt en dat bijna een derde dit nog niet doet maar er wel voor openstaat. De resultaten van het onderzoek gebruiken we in onze werkgeversdienstverlening om ons handelingsperspectief te kunnen vergroten. Omdat de personeelstekorten in veel sectoren groot zijn en veel werkgevers moeite hebben met het vinden van nieuwe medewerkers en het behouden van personeel, hebben we voor veertien specifieke beroepsgroepen oplossingen in kaart gebracht waarmee werkgevers aan de slag kunnen. Aan deze oplossingen zijn praktijkvoorbeelden toegevoegd.
Op ons inspiratieplatform Werkgeverschap publiceren we regelmatig inspirerende verhalen en tips voor en door werkgevers over onderwerpen als re‑integreren, mensen binden, zij‑instromers, jobcarving en verzuim en verlof. We brengen ook de belangrijkste ontwikkelingen, kansen en mogelijkheden in sectoren in kaart. De afgelopen periode verschenen onder andere verhalen over kansen en mogelijkheden in de sectoren zorg, onderwijs, de detailhandel, bouw en installatie/energie.
Onbenut arbeidspotentieel
We vragen werkgevers nadrukkelijk om bij hun zoektocht naar kandidaten voor hun vacatures ook te denken aan mensen met een arbeidsbeperking en andere werkzoekenden die minder makkelijk werk vinden. Dit zijn vaak zeer gemotiveerde medewerkers die niet snel van baan zullen veranderen. We brengen bij onze medewerkers ook nadrukkelijk de mogelijkheid onder de aandacht om asielzoekers en statushouders voor te dragen voor vacatures. Deze groepen zijn ook zeer gemotiveerd om te werken en vallen te vaak tussen wal en schip.
Zichtbaarheid dienstverlening regionale Werkgeversservicepunten
We hebben in drie regio’s verschillende manieren beproefd om de dienstverlening van de regionale Werkgeversservicepunten beter zichtbaar en vindbaar te maken. De Werkgeversservicepunten in de regio’s Flevoland en Zwolle hebben een aantal vlogs gemaakt om hun dienstverlening voor het voetlicht te brengen. De Werkgeversservicepunten in de regio’s Noord‑ en Midden‑Limburg hebben brochures en flyers ontwikkeld om werkgevers beter te informeren over de dienstverlening van UWV en de Werkgeversservicepunten in de regio’s West‑Brabant en Zeeland hebben gebruikgemaakt van een nieuwe presentatie tijdens (netwerk)bijeenkomsten. Uit de evaluatie bleek dat zowel de brochures en flyers als de presentatie handige instrumenten zijn om werkgevers van (extra) informatie te voorzien. Dit heeft ertoe geleid dat deze middelen nu ook beschikbaar worden gesteld aan de adviseurs op de regionale Werkgeversservicepunten in de andere regio’s.