Doelmatigheid
UWV wordt gefinancierd uit publieke middelen. Die middelen willen we uiteraard zorgvuldig en verantwoord besteden. We letten er scherp op dat al onze inspanningen en uitgaven daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van onze doelen en dat de kosten in verhouding staan tot de opbrengsten.
UWV is een doelmatige uitvoerder. De uitvoeringskosten (het bedrag dat we uitgeven aan onder meer personeel, huisvesting en automatisering) zijn relatief laag ten opzichte van de totale lasten van UWV.
Begrotingsresultaat eerste acht maanden van 2024
De begroting van UWV is opgebouwd via de zogeheten costaccountingmethodiek. Die maakt de relatie inzichtelijk tussen de te leveren productie en de hiervoor benodigde financiële middelen. Het begrotingsresultaat over de eerste acht maanden van 2024 kan als volgt worden weergegeven:
Tabel Begrotingsresultaat UWV
Bedragen x € 1 miljoen | Realisatie eerste acht maanden 2024 | Begroting eerste acht maanden 2024 | Verschil | % | Begroting 2024 |
1. Claimbeoordeling | |||||
1.1 Toekennen/afwijzen claim | 489,5 | 467,7 | 21,8 | 4,7% | 701,6 |
1.2 Continueren | 260,3 | 305,2 | -45,0 | -14,7% | 457,8 |
1.3 Handhaving | 51,2 | 58,3 | -7,0 | -12,0% | 87,4 |
801,0 | 831,2 | -30,2 | -3,6% | 1.246,8 | |
2. Dienstverlening werkzoekenden | |||||
2.1 WW‑dienstverlening | 162,3 | 176,8 | -14,4 | -8,2% | 265,1 |
2.2 AG‑dienstverlening | 180,8 | 185,4 | -4,6 | -2,5% | 278,1 |
2.3 Inkoop re‑integratie en voorzieningen | 49,8 | 45,6 | 4,3 | 9,4% | 68,3 |
392,9 | 407,7 | -14,8 | -3,6% | 611,5 | |
3. Gegevensbeheer en werkgeversdienstverlening | |||||
3.1 Gegevensbeheer | 52,8 | 55,7 | -2,8 | -5,1% | 83,5 |
3.2 Werkgeversdienstverlening | 79,2 | 83,1 | -3,9 | -4,7% | 124,7 |
132,1 | 138,8 | -6,7 | -4,8% | 208,2 | |
4. Uitkeringsverstrekking | |||||
4.1 Uitkeringsverstrekking | 93,3 | 93,2 | 0,1 | 0,1% | 139,8 |
93,3 | 93,2 | 0,1 | 0,1% | 139,8 | |
5. Cliëntcontact | |||||
5.1 Cliëntcontact | 130,8 | 126,8 | 4,1 | 3,2% | 190,2 |
130,8 | 126,8 | 4,1 | 3,2% | 190,2 | |
Structurele uitvoeringskosten wettelijke dienstverlening | 1.550,2 | 1.597,7 | -47,5 | -3,0% | 2.396,5 |
Vernieuwing, investerings- en transitiebudget | 84,7 | 96,8 | -12,1 | -12,5% | 145,2 |
Invoering wet- en regelgeving | 9,4 | 9,9 | -0,5 | -4,8% | 14,8 |
Projectkosten | 94,1 | 106,7 | -12,6 | -11,8% | 160 |
Frictiekosten personeel en huisvesting | 0,2 | 0,7 | -0,5 | -72,6% | 1 |
Totaal (voor mutaties fondsen en reserveringen) | 1.644,4 | 1.705,0 | -60,6 | -3,6% | 2.557,5 |
Onttrekking aan bestemmingsfonds frictiekosten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0% | 0,0 |
Onttrekking aan egalisatiereserve | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0% | 0,0 |
Totaal (na mutaties fondsen en reserveringen) | 1.644,4 | 1.705,0 | -60,6 | -3,6% | 2.557,5 |
De begroting 2024 voor de uitvoeringskosten bedraagt € 2.557,5 miljoen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft aan UWV een budget toegekend van € 2.553,8 miljoen. In dit bedrag is rekening gehouden met € 4,0 miljoen aan toekenningen die nog verwacht worden. Daarnaast ontvangt UWV van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) € 2,5 miljoen voor de onderwijsvoorzieningen en € 1,2 miljoen van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voor de uitvoering van de tolkvoorzieningen in het leefdomein.
Voor de eerste acht maanden van 2024 komen de totale kosten uit op € 1.644,4 miljoen, € 60,6 miljoen lager dan het beschikbare externe budget. Deze budgetonderschrijding geeft een vertekend beeld. In het budget is immers al rekening gehouden met een indexering door het ministerie voor gestegen lonen en prijzen, terwijl de kosten die voortvloeien uit de nog af te sluiten cao later dit jaar pas tot betaling komen. Voor het gehele jaar 2024 verwachten we circa € 30 miljoen boven de begroting uit te komen. Deze hogere uitgaven zullen worden gedekt door een onttrekking aan de egalisatiereserve.
Hierna gaan wij in op de te onderscheiden posten van het begrotingsresultaat.
Structurele uitvoeringskosten wettelijke dienstverlening
Hieronder volgt een nadere toelichting op basis van de costaccountingmethodiek:
-
Claimbeoordeling: Er waren meer activiteiten bij het toekennen en afwijzen van aanvragen dan begroot, vooral bij de WIA‑aanvragen. Daarnaast waren er vooral minder activiteiten bij de WIA‑herbeoordelingen en bij de begeleiding van cliënten met een verzuim van langer dan 52 weken. Er waren ook minder handhavingsactiviteiten dan begroot.
-
Dienstverlening werkzoekenden: Er waren minder activiteiten bij de WW‑dienstverlening dan begroot. Bij de arbeidsongeschiktheidsdienstverlening (AG) waren er minder activiteiten voor deskundigenoordelen dan begroot. Er waren meer activiteiten voor de inkoop van re‑integratie en voorzieningen dan begroot.
-
Gegevensbeheer en werkgeversdienstverlening: Er waren minder activiteiten voor gegevensbeheer en werkgeversdienstverlening dan begroot.
-
Uitkeringsverstrekking: Er waren vrijwel evenveel activiteiten als begroot.
-
Cliëntcontact: Er waren meer activiteiten bij de telefonische contacten met cliënten dan begroot.
Projectkosten
Voor 2024 is € 160,0 miljoen begroot voor projecten. Gedurende het jaar wordt via een gecontroleerd besluitvormingsproces per project budget vrijgegeven. De in de eerste acht maanden van 2024 gerealiseerde projectkosten zijn 11,8% lager dan het budget.
Frictiekosten personeel en huisvesting
De frictiekosten personeel in de eerste acht maanden van 2024 bedragen € 0,2 miljoen. Er heeft geen dotatie plaatsgevonden aan de voorziening Sociaal plan. De frictiekosten huisvesting zijn in de eerste acht maanden van 2024 nihil. Er hebben geen dotaties plaatsgevonden aan de huisvestingsvoorzieningen.
Fondsen en reserveringen
UWV heeft de beschikking over verschillende reserves. Voor de uitvoeringskosten zijn dat het bestemmingsfonds voor frictie- en investeringskosten en een egalisatiereserve. UWV kan met toestemming van de minister van SZW de bestemmingsfondsen aanspreken. De daadwerkelijke onttrekking wordt bepaald bij het opstellen van de jaarrekening 2024 en is afhankelijk van het eventueel ontstaan van frictiekosten en onvoorziene uitgaven die niet binnen het budgettair kader kunnen worden opgevangen. Voor 2024 hebben wij geen vrijgave uit het bestemmingsfonds aangevraagd.
ICT‑kosten
UWV rapporteert volgens een uniforme, voor alle overheidsorganisaties voorgeschreven indeling over de opbouw van de ICT‑kosten.
Tabel ICT‑kosten
Bedragen x € 1 miljoen | Realisatie eerste acht maanden 2024 |
1. Kosten eigen personeel dat werkzaam is in ICT‑functies | 154,9 |
2. Hardware | 32,0 |
3. Standaardsoftware | 44,3 |
4. Spraak- en dataverbindingen | 8,2 |
5. Inhuur van personele capaciteit van externe bedrijven ten behoeve van ICT‑taken | 77,5 |
6. Aan ICT‑leveranciers uitbestede diensten | 80,0 |
Totaal ICT‑kosten ten behoeve van de uitvoering | 396,9 |