Arbeidsbemiddeling en re‑integratie voor WW‑gerechtigden
We ondersteunen alle WW‑uitkeringsgerechtigden die dat nodig hebben met persoonlijke, passende dienstverlening. Uit onderzoek weten we dat zij zich meer gezien, gehoord en geholpen voelen als de dienstverlening past bij hun persoonlijke situatie. Langdurig werklozen bieden we intensieve bemiddeling.
We monitoren hoeveel persoonlijke gesprekken we met WW‑gerechtigden voeren, hoeveel keer we voor langdurig werklozen een intensieve bemiddeling hebben uitgevoerd en hoeveel WW‑cliënten uitstromen naar werk.
Persoonlijke gesprekken
We voeren zo snel mogelijk een werkoriëntatiegesprek met mensen die hulp nodig hebben bij het vinden van werk. Daarvoor maken we gebruik van de Werkverkenner, een op wetenschappelijke basis ontwikkelde online vragenlijst die inzicht geeft in de kans op werkhervatting binnen een jaar en de factoren die daarop van invloed zijn. WW‑gerechtigden die de Werkverkenner niet invullen, kennen wij een score toe waarmee we hun werkhervattingskans inschatten. We hebben in de eerste acht maanden van 2024 iets minder werkoriëntatiegesprekken gevoerd dan in de eerste acht maanden van 2023. We willen ook dit jaar iedere werkzoekende bij de start van de dienstverlening spreken. Omdat we te maken hebben met een hogere instroom en een lagere personeelscapaciteit, lukte dit de afgelopen maanden niet in alle gevallen. We voeren dan wel een gesprek met werkzoekenden die een hogere kans hebben op werkhervatting binnen zes maanden. In de eerste acht maanden van 2024 werd 84% van de werkoriëntatiegesprekken tijdig gevoerd (de streefwaarde is 80%). Monitorgesprekken voeren we met mensen die na een half jaar nog steeds werkloos zijn en nog geen werkoriëntatiegesprek hebben gehad. Coachingsgesprekken voeren we met iedere werkzoekende na het werkoriëntatie‑ of monitorgesprek, gedurende de gehele periode van werkloosheid. Het aantal coachingsgesprekken is in de eerste acht maanden van 2024 lager dan in de eerste acht maanden van 2023. Dat komt doordat veel mensen de WW ook weer vrij snel verlieten.
Tabel Met WW‑gerechtigden gevoerde gesprekken
Eerste acht maanden 2024 | Eerste acht maanden 2023 | |
Werkoriëntatiegesprekken | 96.028 | 97.548 |
Face to face | 64.272 | 63.609 |
Telefonisch | 31.756 | 33.939 |
Monitorgesprekken | 2.148 | 1.192 |
Face to face | 1.002 | 543 |
Telefonisch | 1.146 | 649 |
Coachingsgesprekken | 159.812 | 178.762 |
Face to face | 21.646 | 22.031 |
Telefonisch | 138.166 | 156.731 |
Intensieve bemiddeling
Tot en met 2023 hadden we de afspraak met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) om jaarlijks ten minste 5.000 langdurig WW‑gerechtigden een zogenoemd passend werkaanbod te doen. Per 1 januari 2024 is het passend werkaanbod vervangen door intensieve bemiddeling. Daarbij benaderen we, op basis van het klantbeeld, werkgevers planmatig en gericht om baankansen te creëren en/of te verkrijgen voor een werkzoekende die belemmeringen ervaart bij het zoeken en vinden van een duurzame arbeidsplaats. Intensieve bemiddeling is daarmee een samenvoeging van het passend werkaanbod en jobhunting. We hebben in de eerste acht maanden van 2024 10.282 intensieve bemiddelingen uitgevoerd. Dat is iets minder dan de 10.347 waarvan we waren uitgegaan.
Iets meer WW‑gerechtigden uitgestroomd naar werk
In de eerste acht maanden van 2024 stroomden 82.600 WW‑gerechtigden uit naar werk, tegenover 73.900 in de eerste acht maanden van 2023. Mensen met een kwalificatie vinden in het algemeen snel een baan. Een deel van de mensen die al langer dan een half jaar een WW‑uitkering heeft, is vaak moeilijker bemiddelbaar vanwege hun persoonlijke situatie en/of omdat ze om‑ of bijscholing nodig hebben. Daardoor duurt het langer voordat ze werk vinden. Eind augustus 2024 waren er 38.800 mensen aan het werk met een aanvulling vanuit de WW (eind augustus 2023: 37.300).