Transparantie
Als publieke dienstverlener bepalen wij mede het vertrouwen dat mensen in de overheid hebben. We laten graag zien wat er goed gaat, maar vinden het belangrijk om ook open te zijn over zaken die niet goed gaan. We vinden het daarnaast belangrijk dat mensen kunnen volgen wat er in onze organisatie gebeurt.
We publiceren daarom niet alleen fasegewijs documenten zoals voorgeschreven door de nieuwe Wet open overheid (Woo), maar maken ook proactief interne documenten openbaar.
Wet open overheid
Naast respect, eigen verantwoordelijkheid en professionaliteit is openheid een van de vier kernwaarden van UWV. De op 1 mei 2022 in werking getreden Wet open overheid verplicht overheden onder andere om gefaseerd proactief documenten openbaar te maken. Wij vinden het belangrijk om transparant te zijn over de wijze waarop onze organisatie wordt bestuurd en functioneert. Burgers en medewerkers moeten daarom straks alle relevante bestuurlijke informatie – zoals verantwoordingsdocumenten, beleidskaders en vergaderstukken – eenvoudig digitaal kunnen vinden en raadplegen. Op uwv.nl hebben we speciale pagina’s ingericht waar alle relevante informatie rondom de Woo te vinden is.
In het UWV‑brede programma OpenUWV werken we onder andere aan heldere kaders en richtlijnen voor de organisatie en aan verbetering van het vakmanschap van medewerkers die bestuurlijke documenten schrijven. We betrekken de organisatieonderdelen hierbij en stimuleren dat management en medewerkers zich meer bewust worden van het belang van openbaarheid. Het proces van openbaarmaking hebben we in enkele proeftuinen uitgewerkt en beproefd. Sinds half augustus 2022 publiceren we de vergaderverslagen van de raad van bestuur van UWV op uwv.nl en sinds 25 juli 2023 de vergaderstukken van de raad van bestuur. Ondanks dat er nog geen verplichting is voor het publiceren van in de Woo opgenomen informatiecategorieën, plaatsen we periodiek convenanten en ons klachtenoordelenregister op onze site. Sinds januari 2024 publiceren we ook onderzoeksrapporten. Hyperlinks naar onder andere de documentcategorieën die we openbaar maken worden ook gepubliceerd via het landelijke platform Woo‑index. Voor het verzamelen, bewaren en (door bijvoorbeeld te anonimiseren en te lakken) voor publicatie geschikt maken van te publiceren documenten is er een gedeeltelijk handmatig proces ingericht. We zijn bezig met de aanschaf van een tool om het proces van anonimiseren te digitaliseren.
Sinds de inwerkingtreding van de Woo pakken we alle verzoeken om documenten conform deze wet op. We hebben een proces ingericht voor de afhandeling van verzoeken en voor eventuele klachten. In 2023 hebben we 78 Woo‑verzoeken ontvangen en afgehandeld. Ook hebben we 7 Woo‑bezwaren afgehandeld, 4 Woo‑(hoger)beroepszaken en 18 Woo‑zienswijzeverzoeken. Met een zienswijzeverzoek kan een belanghebbende met een gemotiveerde zienswijze bezwaar maken tegen de gepresenteerde wijze van openbaarmaking van een document. In 87% van de Woo‑verzoeken gebeurde dat binnen de geldende beslistermijnen en als dat niet lukte, dan vaak binnen een à twee werkdagen na de beslistermijn. Bij langere overschrijding heeft onze Woo‑contactpersoon dat in goed overleg met de indieners van de Woo‑verzoeken afgestemd. Deze contactpersoon beantwoordt ook op laagdrempelige en klantvriendelijke wijze vragen over de beschikbaarheid van bestuurlijke documenten met publieke informatie en draagt zorg voor de coördinatie voor een juiste en tijdige afhandeling.