Relatie met samenwerkingspartners
We werken op allerlei gebieden intensief samen met partners in de SUWI‑keten en in het sociale domein.
Hieronder geven we een overzicht van de belangrijkste thema’s, projecten en programma’s waaraan we met onze samenwerkingspartners werken.
Landelijke samenwerking arbeidsmarktdashboards
Om structureel actuele regionale arbeidsmarktinformatie beschikbaar te kunnen stellen aan gemeenten en andere samenwerkingspartners in de arbeidsmarktregio’s, hebben we met financiering door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) in de periode 2020–2022 samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Programmaraad en SBB tien dashboards ontwikkeld. Deze staan op een speciaal voor dat doel ontwikkeld arbeidsmarktinformatieportaal dat goed wordt bezocht en gewaardeerd. Ook bij de doorontwikkeling van het portaal betrekken we onze partners. Hiervoor is een verandercommissie ingesteld met vertegenwoordigers vanuit de VNG, de Programmaraad, de beroepsvereniging voor uitvoerders in het publieke sociale domein SAM en SBB. Via het portaal stelt UWV wekelijks landelijk, sectorale en regionale arbeidsmarktinformatie beschikbaar aan gemeenten en andere samenwerkingspartners in de arbeidsmarktregio’s.
CompetentNL voor Nederland
UWV, SBB, TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werken in opdracht van de ministeries van SZW en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in het programma Vaardig met vaardigheden samen aan de doorontwikkeling van CompetentNL. Het programma heeft twee hoofddoelstellingen. De eerste is het opleveren van een nationale verbindende skillstaal (CompetentNL), waarmee partijen op het gebied van arbeidsmarkt en onderwijs eenduidig informatie over skills kunnen uitwisselen. Inmiddels heeft UWV de eigen data verrijkt met skills. In september 2023 zijn pilots gestart waarin we het gebruik van CompetentNL testen. TNO en SBB zijn verantwoordelijk voor de begeleiding van de pilotdeelnemers, UWV biedt daarbij ondersteuning. De tweede hoofddoelstelling is het in 2025 als open data beschikbaar stellen van de inhoud van CompetentNL via een apart (keten)portaal. UWV is gevraagd om dat portaal te hosten en krijgt hiervoor van het ministerie een aparte opdracht. Hiervoor hebben we de eerder uitgebrachte uitvoeringstoets herijkt. Vooruitlopend op die opdracht zijn we gestart met de voorbereidingen van het project Beheer en hosting CompetentNL voor Nederland. Met dit project wordt de inrichting van centraal beheer geregeld en de technische ontsluiting via een te realiseren externe gateway. Het project start in het eerste kwartaal van 2024 en richt zich om te beginnen op een proeflivegang met een select aantal partijen op 1 januari 2025. De definitieve livegang van het portaal zal uiterlijk 1 september 2025 plaatsvinden.
Verbeteren uitwisseling matchingsgegevens
UWV neemt samen met het ministerie van SZW en de VNG deel aan het programma Verbeteren uitwisseling matchingsgegevens (VUM). Dit programma heeft tot doel om de kansen van werkzoekenden te vergroten door profielen en vacatures vindbaar te maken bij meer arbeidsmarktpartijen, zodat die beschikken over een rijker aanbod. Werkgevers krijgen zo een compleet beeld van passende kandidaten bij hun vacatures, ongeacht bij welke dienstverlener of in welke regio de werkzoekenden zijn aangemeld. Het Inlichtingenbureau heeft de VUM‑uitwisselingsvoorziening gerealiseerd. Een extern onderzoekbureau heeft geconcludeerd dat de uitwisselingsvoorziening goed scoort op veiligheid en de ontwikkeling van software. Daarnaast toont het onderzoek aan dat het ontwikkel‑ en testproces van VUM voldoet aan alle gestelde kwaliteitseisen. De eindconclusie is dat de voorziening betrouwbaar, bruikbaar en veilig is.
UWV heeft in 2023 een koppelvlak voor de uitwisseling van gegevens ontwikkeld waarmee basiszoekvragen kunnen worden beantwoord. We beproeven de gegevensuitwisseling samen met gemeenten in pilots. Half 2023 is hiermee gestart in achtereenvolgens de regio’s Flevoland en Achterhoek. De gemeenten maken hierbij gebruik van een tijdelijk gebruikersportaal dat in opdracht van het ministerie van SZW is ontwikkeld door het Inlichtingenbureau. In het eerste kwartaal van 2024 start volgens planning een pilot met gegevensuitwisseling in de regio Groningen; de gemeenten in deze regio sluiten, conform de doelsituatie, aan via een rechtstreekse koppeling met het eigen ICT‑systeem. We zullen op basis van de pilotervaringen het koppelvlak verder ontwikkelen. We zijn begonnen met de voorbereidingen voor de mogelijkheid om zoekvragen te stellen. Dit gebeurt, zoals dat ook in de eindsituatie de bedoeling is, vanuit het nieuwe systeem Bemiddelingsservice (zie de introtekst van paragraaf Intensivering werkzoekenden‑ en werkgeversdienstverlening). Doordat het operationeel krijgen van de pilots is vertraagd, lopen het programma en de pilots door tot medio 2024.
Handhaving
Ook bij de bestrijding van fraude en ondermijnende criminaliteit werken we samen met externe partijen. Deze samenwerking vraagt om een brede blik, waarbij wordt uitgegaan van de gezamenlijke belangen van de verschillende ketenpartners. Inmiddels is het Aanpak Malafide Uitzendbureaus‑(AMU‑)convenant geactualiseerd en door ons ondertekend. Voor het Regionale Informatie en Expertise Centra‑(RIEC‑)convenant is een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (GEB) gestart met als doel om eventuele knelpunten bij het delen van gegevens op te lossen. Ook de Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI) werkt aan een gezamenlijke GEB. Daarnaast werken we aan een nieuw samenwerkingsinitiatief met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om te komen tot een landelijke, uniforme werkwijze van gegevensaanlevering. Eerder hebben we in samenwerking met de politie een landelijk werkproces ontworpen voor hennepmeldingen. We hebben een GEB‑addendum opgesteld om de informatiebeveiliging en privacy bij dit werkproces te borgen. Verder lopen er nog steeds verkennende gesprekken met de gemeente Amsterdam over samenwerking voor de Aanpak Doorgroeiers, waarmee de gemeente wil voorkomen dat jongeren die in contact staan met drugscriminelen verder doorgroeien in de drugscriminaliteit. We inventariseren hoe aan deze samenwerking invulling gegeven kan worden. Ook bij andere gemeenten bestaat belangstelling voor een dergelijke samenwerking.
Samenwerken aan preventie van bezwaren
Wanneer iemand het niet eens is met een formele beslissing van UWV, dan kan die een bezwaar indienen. Maar uiteraard voorkomen we liever bezwaren. Door goed te luisteren naar cliënten en hun belangenbehartigers, doen we veel kennis op over knelpunten in onze dienstverlening. Deze kennis en onze expertise delen we breed. Sinds 2022 werken we samen met het Juridisch loket. Het doel van deze samenwerking is om de cliënt vroegtijdig, voor het bezwaarmoment, te helpen om problemen met UWV op informele wijze op te lossen. Ook andere rechtshulpverleners zijn inmiddels aangesloten op deze informele aanpak, sinds juni 2023 werken we ook samen met het Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV) en sinds november 2023 met de Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV).
Inrichten overheidsbrede loketten
In het programma Inrichten overheidsbrede loketten (IOL) heeft UWV het afgelopen jaar met verschillende andere uitvoeringsorganisaties en gemeenten bijgedragen aan de ontwikkeling van een overheidsbrede loketfunctie voor burgers die er niet uitkomen in hun contact met de overheid, bijvoorbeeld omdat zij niet weten waar ze met hun vraag terechtkunnen. UWV‑medewerkers zijn telefonisch (via de Ketentelefoon) of op locatie betrokken bij drie praktijkinitiatieven met loketten in de gemeenten Enschede, Amsterdam en Utrecht. Binnen het programma werken we aan de ontwikkeling van een goede netwerksamenwerking aan de achterkant van bestaande loketten. Daarmee leggen we een belangrijke basis voor het verwezenlijken van het principe dat mensen altijd geholpen worden en dus nooit bij de verkeerde deur aankloppen.