Zichtbaarheid
We communiceren proactief over onze dienstverlening, de uitdagingen waarvoor we staan en de dilemma’s waarmee we worstelen. We investeren daarnaast in het vergroten van de zichtbaarheid en benaderbaarheid van UWV. We willen daarmee ook bereiken dat UWV een menselijker gezicht krijgt.
Veel mensen hebben bij UWV het beeld van ‘een uitkeringsinstantie’. We zijn echter een brede publieke dienstverlener die nastreeft dat zo veel mogelijk mensen kunnen meedoen aan de samenleving. We willen onze brede rol en meerwaarde beter zichtbaar maken, zodat mensen de relevantie van UWV beter begrijpen en ons weten te vinden.
Zichtbaarheid als publieke dienstverlener
We maken als UWV de beweging naar een mens‑ en waardengedreven publieke dienstverlener. Het uitgangspunt is altijd de menselijke maat, zodat mensen zich gezien, gehoord en geholpen voelen. We laten met concrete verhalen van cliënten, werkgevers, partners en experts zien hoe we invulling geven aan ons motto UWV werkt voor ons allemaal. Dat doen we met een geïntegreerde aanpak via niet alleen onze eigen media en campagnes, maar ook door hiervoor aandacht te vragen in onder andere landelijke en regionale media. In mei zijn we onder ons motto gestart met een mediacampagne waarmee we aan een breed publiek willen laten zien dat onze dienstverlening niet alleen impact heeft op een individu, maar ook op diens directe omgeving en daarmee op de maatschappij. We brachten daarbij als eerste het verhaal van Gerard, een jongeman met een Wajong‑achtergrond die mede dankzij UWV aan de slag ging bij het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hierna volgde het verhaal van Sinne Kinderopvang, waar UWV ervoor zorgde dat zij‑instromers aan het werk konden en vader Tom zijn kind kon blijven brengen en meer kon werken. We hebben we in 2023 ook gewerkt aan de zichtbaarheid van onze organisatie als aantrekkelijke werkgever (zie de introtekst van paragraaf Versterken van capaciteit en vakmanschap).
Om de maatschappelijke rol en impact van UWV te laten zien, zijn we in het najaar van 2022 gestart met de talkshow KRAP, waarmee we het maatschappelijke debat over krapte op de arbeidsmarkt faciliteren. Begin april 2023 was de tweede editie: KRAP – Anders werken, blijven leren. In oktober 2023 vond de derde editie plaats: KRAP – De toekomst van werk. We zoeken proactief de media en onze stakeholders op en gaan daarbij issues zoals knellende wet‑ en regelgeving niet uit de weg. Wanneer we als organisatie fouten maken, dan zijn we daar open en transparant over en geven we aan hoe we zorgen voor oplossingen. Want alleen op die manier kunnen we bouwen aan vertrouwen en onze geloofwaardigheid. Onze knelpuntenbrief die we in juni aan de Tweede Kamer overhandigden (zie paragraaf Samenwerken om te komen tot uitvoerbaar beleid, onder het kopje Dilemma’s en knelpunten) trok ook de aandacht van landelijke media. Raad van bestuurslid Nathalie van Berkel noemde de wetgeving kafkaësk: ‘Regels die ooit met een goede bedoeling zijn bedacht, pakken in werkelijkheid juist averechts uit.’ In juli 2023 berichtten de media dat UWV met de risicoscan Verblijf buiten Nederland op een wettelijk niet̩ toegestane manier gegevens van cliënten heeft verzameld. In een nieuwsprogramma lichtte bestuursvoorzitter Maarten Camps toe dat hij het gebruik van de risicoscan betreurt en dat we de scan al in februari voorlopig hebben stopgezet, nadat er intern twijfels waren gerezen en uit ingewonnen juridisch advies was gebleken dat een van de gegevenssoorten op niet‑rechtmatige manier verzameld is (zie ook paragraaf Risicogerichte handhavingsaanpak, onder het kopje Risicoscan Verblijf buiten Nederland stopgezet).
Reputatie
Door iedere dag mensen naar hun mening over UWV te vragen, kunnen we bijhouden hoe het gedurende het jaar gesteld is met onze reputatie. De reputatie zegt iets over het maatschappelijk draagvlak van een organisatie. Maandelijks worden circa 300 mensen gevraagd naar hun beeld over UWV. We zien sinds de eerste metingen in 2018 een gestage verbetering van de reputatie. Lag de gemiddelde score van UWV eind 2018 op 48, eind 2022 was deze gestegen naar 54. In 2023 is onze reputatie relatief gezien sterk verbeterd: eind 2023 was de score gestegen naar 60. We zien ook dat het vertrouwen in UWV is gestegen: van 56 per eind 2022 naar 62 per eind 2023.