Arbeidsbemiddeling en re‑integratie voor WW‑gerechtigden
We ondersteunen alle WW‑uitkeringsgerechtigden die dat nodig hebben met persoonlijke, passende dienstverlening. Uit onderzoek weten we dat zij zich meer gezien, gehoord en geholpen voelen bij de inzet van dienstverlening die past bij hun persoonlijke situatie.
We monitoren hoeveel persoonlijke gesprekken we met WW‑gerechtigden voeren, hoeveel keer we een passend werkaanbod doen aan langdurig werklozen en wat de uitkomst daarvan is, en hoeveel WW‑cliënten uitstromen naar werk.
Persoonlijke gesprekken
We voeren zo snel mogelijk een werkoriëntatiegesprek met mensen die hulp nodig hebben bij het vinden van werk. Daarvoor maken we gebruik van de Werkverkenner, een op wetenschappelijke basis ontwikkelde online vragenlijst die inzicht geeft in de kans op werkhervatting binnen een jaar en de factoren die daarop van invloed zijn. WW‑gerechtigden die de Werkverkenner niet invullen, kennen wij een score toe waarmee we hun werkhervattingskans inschatten. We hebben in 2023 meer werkoriëntatiegesprekken gevoerd dan in 2022. Met het oog op de lagere instroom in de WW hebben we er, net als in 2022, voor gekozen om iedere werkzoekende bij de start van de dienstverlening, kort na de toekenning van de WW‑uitkering, te spreken, ongeacht de score van de Werkverkenner. De tijdigheid van de werkoriëntatiegesprekken met mensen met een Werkverkennerscore van 0‑50% is stabiel boven de streefwaarde van 80%; in 2023 werd 84% tijdig gevoerd. Monitorgesprekken voeren we met mensen die na een half jaar nog steeds werkloos zijn en door bijvoorbeeld ziekte of vrijstelling nog geen werkoriëntatiegesprek hebben gehad. Door het hoge aantal werkoriëntatiegesprekken is het aantal gevoerde monitorgesprekken, net als in 2022, laag. Coachingsgesprekken voeren we met iedere werkzoekende na het werkoriëntatie‑ of monitorgesprek, gedurende de gehele periode van werkloosheid. Het aantal coachingsgesprekken is in 2023 lager dan in 2022. Dat komt doordat er in 2023 minder mensen de WW instroomden en veel mensen de WW ook weer vrij snel verlieten.
Tabel Met WW‑gerechtigden gevoerde gesprekken
2023 | 2022 | |
Werkoriëntatiegesprekken | 144.892 | 137.958 |
Face to face | 94.751 | 55.597 |
Telefonisch | 50.141 | 82.361 |
Monitorgesprekken | 2.478 | 2.355 |
Face to face | 792 | 521 |
Telefonisch | 1.686 | 1.834 |
Coachingsgesprekken | 263.193 | 309.904 |
Face to face | 32.955 | 24.376 |
Telefonisch | 230.238 | 285.528 |
Passend werkaanbod
Met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) hebben we afgesproken dat we jaarlijks aan ten minste 5.000 langdurig WW‑gerechtigden een zogenoemd passend werkaanbod (PaWa) doen. Op deze manier willen we zo veel mogelijk WW‑gerechtigden die het niet is gelukt of naar verwachting niet zal lukken om binnen één jaar werk te vinden, bemiddelen naar werk. De adviseur werk maakt een inschatting of PaWa‑dienstverlening een extra kans kan bieden om de uitkeringsgerechtigde aan het werk te helpen. We regelen het sollicitatiegesprek bij de werkgever en vragen achteraf aan de werkzoekende en de werkgever hoe het gesprek is verlopen. Na zes maanden werkloosheid is alle arbeid passend, ongeacht het opleidings‑ of werkniveau van de werkzoekende. De werkzoekende mag een aanbod van passende arbeid niet weigeren. Door de krapte op de arbeidsmarkt kwamen in 2023 minder mensen in de WW terecht en ook de gemiddelde verblijfsduur in de WW was korter. We hebben in 2023 dan ook aan beduidend minder cliënten een passend werkaanbod gedaan dan in 2022. 60,3% van de cliënten die een passend werkaanbod kreeg, werd aangenomen. In 2022 was dit in maar 51,7% het geval.
Tabel Passend werkaanbod (PaWa)
2023 | 2022 | |
Afgerond passend werkaanbod met intensieve dienstverlening | 3.508 | 5.230 |
Cliënt aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures | 2.114 | 2.703 |
Cliënt aangenomen na een proefplaatsing | 188 | 235 |
Cliënt niet aangenomen op bij werkgever uitgezochte vacatures | 874 | 1.798 |
Cliënt heeft afgezien van uitkering | 1 | 12 |
Cliënt heeft zelf andere baan gevonden | 331 | 482 |
Voor het niet aannemen van de kandidaat zijn de volgende redenen opgegeven:
-
67 keer vanwege een betere kandidaat;
-
34 keer op grond van het ontbreken van passende werkervaring en/of opleiding;
-
585 keer op grond van overige – niet‑verwijtbare – redenen;
-
33 keer omdat de kandidaat niet in het team zou passen;
-
155 keer op grond van (mogelijk) verwijtbaar gedrag.
Als een passend werkaanbod wegens verwijtbaar gedrag niet leidt tot werkhervatting, dan wordt de uitkering geheel of gedeeltelijk beëindigd.
Per 1 januari 2024 wordt het passend werkaanbod vervangen door intensieve bemiddeling. Daarbij benaderen we, op basis van het klantbeeld, werkgevers planmatig en gericht om baankansen te creëren en/of te verkrijgen voor een werkzoekende die belemmeringen ervaart bij het zoeken en vinden van een duurzame arbeidsplaats. Intensieve bemiddeling is daarmee een samenvoeging van het passend werkaanbod en jobhunting.
Minder WW‑gerechtigden uitgestroomd naar werk
In 2023 stroomden 110.300 WW‑gerechtigden uit naar werk, tegenover 137.400 in 2022. Mensen met een kwalificatie vinden in het algemeen snel een baan. Een deel van de mensen die al langer dan een half jaar een WW‑uitkering hebben, is vaak moeilijker bemiddelbaar vanwege hun persoonlijke situatie en/of omdat ze om‑ of bijscholing nodig hebben. Daardoor duurt het langer voordat ze naar werk uitstromen. Eind 2023 waren er 37.900 mensen aan het werk met een aanvulling vanuit de WW (eind december 2022: 38.500).