Versterken van capaciteit en vakmanschap
De zeer krappe arbeidsmarkt maakt het ook voor UWV steeds moeilijker om personeel te werven. Dat maakt het realiseren van onze ambities een uitdaging. We vragen veel van onze medewerkers voor het verwezenlijken van een dienstverlening die meer uitgaat van een persoonlijke benadering en de menselijke maat. Desalniettemin lukt het onze medewerkers goed om zich deze nieuwe manier van werken eigen te maken en hun vakmanschap te versterken. Daar zijn wij trots op.
De krapte op de arbeidsmarkt beperkt zich niet langer tot specialistische functies zoals verzekeringsartsen of ICT’ers. We hebben ook moeite om andere nieuwe medewerkers te werven die nodig zijn om onze ambities te realiseren. Om onze capaciteit te versterken en ervoor te zorgen dat de juiste persoon op het juiste moment en op de juiste plek werkzaam is, verbeteren we recruitment, arbeidsmarktcommunicatie, externe inhuur en systemen. We zijn verschillende initiatieven gestart om de werkgeverspositie van UWV op de arbeidsmarkt te versterken. In mei 2023 startte onze eerste employer‑brandingcampagne onder het motto: Werken bij UWV. Dan werk je voor ons allemaal. In september is de tweede campagne van start gegaan. We laten in deze campagnes zien hoe bijzonder het is om bij UWV te werken: je combineert vakinhoudelijke uitdaging met werk dat je niet alleen voor jezelf doet maar voor de maatschappij. In april en september waren we zichtbaar en hoorbaar op radio, sociale media en online (nieuws)sites. We richtten ons op een breed publiek, en specifiek op ICT’ers en verzekeringsartsen. Ook onze deelname aan onder andere de Nationale Carrièrebeurs heeft bijgedragen aan de zichtbaarheid van UWV als aantrekkelijke werkgever op de arbeidsmarkt. Verder hebben we onze visie op talentinstroom vastgesteld, in verhaalvorm vastgelegd wat UWV zijn (toekomstige) medewerkers te bieden heeft en belooft (onze employee value proposition) en onderzoek gedaan naar de gehele werkwijze rondom arbeidsmarktcommunicatie. Daarnaast zijn we onder andere gestart met de doorontwikkeling van onze eigen vacaturesite Werken bij UWV en de inzet van een nieuw sollicitantvolgsysteem. Tot slot bekijken we samen met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) hoe onze organisaties elkaar kunnen helpen bij de instroom van nieuwe medewerkers. Dit heeft onder andere geleid tot afspraken om studenten van de mbo‑richting Sociale zekerheid te laten instromen en om recruiters van onze organisaties ervaringen te laten delen.
Vakmanschap
Bij de ontwikkeling van het vakmanschap van onze medewerkers ligt de focus op werkend leren en lerend werken. Centraal in het ontwikkelen van het vakmanschap van onze medewerkers staan werken volgens de menselijke maat, het toepassen van maatwerk wanneer dat nodig is en integrale samenwerking tussen medewerkers onderling en tussen organisatieonderdelen. Daarbij besteden we er aandacht aan dat medewerkers handelen met respect, openheid, eigen verantwoordelijkheid en professionaliteit. We stimuleren daarnaast dat medewerkers de ruimte pakken om innovatief te werk te gaan. Dit vraagt om nieuwe vaardigheden en competenties. De inzichten en handelingsperspectieven die worden opgedaan in de bestaande tien UWV‑academies vertalen we naar handelen en juist gedrag op de werkplek en verankeren we vervolgens in de werkprocessen. In overleg met de academies passen we elk kwartaal met onze leveranciers het opleidings‑ en trainingsaanbod aan voor onze medewerkers.
Het is essentieel dat leidinggevenden medewerkers meenemen in alle veranderingen binnen de organisatie en de dienstverlening en hen stimuleren en faciliteren om hun eigen verantwoordelijkheid te pakken en innovatief te werk te gaan. In maart 2023 zijn alle leidinggevenden op zes leiderschapsmiddagen, verspreid door het land, bijgepraat over de strategie en wat we van hen verwachten. Ook zijn we gestart met een leiderschapsprogramma voor het hogere management; in 2024 start een programma voor het overige management. We meten voortdurend de tevredenheid en de opbrengsten van dit programma en verbeteren het waar mogelijk.
Vitale medewerkers
We vinden het belangrijk dat onze medewerkers trots, vitaal en met plezier hun werk doen en duurzaam inzetbaar zijn. We bevorderen daarom dat onze medewerkers fysiek en mentaal gezond leven en werken. Daarvoor stellen we een ruim aanbod van preventieve voorzieningen beschikbaar dat we continu actualiseren. Om de eigen regie van de medewerker op gezond leven en werken te bevorderen, is het van belang dat medewerker en leidinggevende hierover goed met elkaar in gesprek zijn. Dit goede gesprek is ook van belang wanneer er sprake is van verzuim, zodat medewerker en leidinggevende passende afspraken kunnen maken over werkhervatting en benodigde ondersteuning. Om dit te stimuleren hebben we de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in communicatie naar en training/coaching van leidinggevenden. Komend jaar verleggen we de focus geleidelijk richting de medewerkers, bij wie vaak nog sprake is van kennisachterstand op dit terrein.
Het voortschrijdend verzuimpercentage bij UWV is in 2023 licht gedaald, van 6,2% naar 6,1%. Daarmee ligt het verzuimpercentage nog altijd hoger dan de 5,7% in 2019. Hoewel de ondersteuning die we bieden voor de aanpak van verzuim positief wordt gewaardeerd, blijft de beschikbaarheid van de bedrijfsartsen een punt van aandacht. De enorme schaarste aan bedrijfsartsen in Nederland is hier debet aan. Daarom hebben we een pilot uitgevoerd waarin praktijkondersteuners de spreekuren van de bedrijfsartsen voorbereiden, zodat de bedrijfsartsen meer tijd hebben voor de spreekuren. Deze succesvolle pilot krijgt in 2024 een vervolg.