Beleid misbruik en oneigenlijk gebruik
UWV heeft een stelsel ingericht om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen en te bestrijden.
Risicobeheersing
Risicomanagement zien wij als een belangrijk instrument om onzekerheden voor het realiseren van onze doelstellingen vroegtijdig te signaleren en hier op gepaste wijze op te anticiperen.
Voorkomen van fraude binnen UWV
UWV heeft een effectieve interne beheersomgeving gerealiseerd om de mogelijkheden tot het plegen van fraude zo veel mogelijk te beperken.
Toekomstparagraaf
In deze paragraaf beschrijven we de belangrijkste veranderingen die zich in het verslagjaar voordeden. Daarnaast geven we aan wat onze verwachtingen zijn rond de begroting en het financiële vermogen van de UWV‑fondsen.
Resultaten beheersmaatregelen NOW
De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) is in maart 2020 door het kabinet in het leven geroepen om door de coronacrisis getroffen werkgevers snel hulp te bieden.
Verbeteren informatiehuishouding
UWV is een informatiegestuurde organisatie. We zijn afhankelijk van de informatiestromen die we dagelijks ontvangen, opvragen, raadplegen, opslaan en uiteindelijk ook verwijderen.
Governance
In dit hoofdstuk vermelden we de samenstelling van de raad van bestuur en gaan we in op de rol van de verschillende advies‑ en controleorganen.
Raad van bestuur
De leden van de raad van bestuur worden benoemd door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), telkens voor een periode van vijf jaar.
Advies‑ en controleorganen UWV
UWV heeft geen raad van toezicht of raad van advies. UWV kent wel een aantal advies‑ en controleorganen: de Audit Advies Commissie, de medezeggenschapsorganen, de interne Accountantsdienst en een externe accountant.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
We geven breed invulling aan het thema maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).